Saluda del Presidente

de la Convención Internacional de Escritores en Lenguas Europeas; y del Sindicato Nacional de Escritores Españoles:

 

Jesús Dumont

 

Queridos amigos y compañeros :

 

Comienza hoy esta Convención bianual para tratar asuntos de valía indudable y belleza poética. Ponencias transcritas a varios idiomas con docta fidelidad por Mariette Cirerol, Presidenta del Comité Internacional y editora de AIR, a quien agradecemos el trabajo ímprobo e intenso de su preparación, tanto de estos eventos, como de sus contenidos.

 

Vuestra presencia aquí cada dos años, en la CASA DE ESPIRITUALIDAD, que nos recibe con tanto cariño, ha sugerido mi ponencia sobre el Romanticismo. Porque románticos somos todos nosotros, dispuestos siempre a continuar caminando por senderos de vocación. No lo fueron sólo los poetas populares del siglo XIV, pioneros de la gran transformación poética habida en el siglo XV, a través de Escuelas como la Castellana, que también: Poesía erudita, lírica y pastoral, nacida del verso popular, cantada por juglares de boca y tamboril, endechas  y romanceros.

 

Así mismo, aquellos más identificados con el romanticismo intelectual, como Alfredo de Musset, Jorge Sand, José Zorrilla, Ramón Mesonero Romanos y Gutierrez de Cetina, entre tantos otros creadores líricos de la palabra. Todos quienes lleven en su alma y en su pensamiento un ideal positivo por realizar.

 

Entre otras poesías, las bucólicas contienen lírica y humanizan a la Naturaleza. De manera que hoy, este “coplero romántico” quiere saludaros con el abrazo de esta poesía:

 

 

 

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El árbol y el viento

 

Un día que fui a pescar

a las orillas de un río

junto a un álamo sombrío,

escuché su respirar.

Era tan dulce el cantar

de su fronda centenaria

y de tal tono su aria

que me pareció llorar.

Quise su llanto escuchar

y saber de su lamento.

¡Vi que las hojas y el viento

se acababan de besar!

 

 

A cuantos escritores, citados algunos en esta Ponencia, me dedicaron sus obras, y a todos, mi agradecimiento y afecto.

Jesús Dumont

 

 

 

¿Estamos al borde romántico de lo increíble?

 

Cierto que el Romanticismo no fue sólo  motivo literario de una época; sino manera de ser personal y modo de estar en el Mundo. Se manifestó en el arte literario con lirismo y belleza. Su permanencia en el tiempo es consecuencia inmanente y sugestiva para conseguir un ideal, nunca un sentimiento lánguido como lo pretendido por aquella imagen del escritor exudando melancolía casi por todos sus poros. Aquél de amores imposibles, neuróticos y suicidas, exaltados como modelos de una época. Tal manipulación de la realidad no se corresponde con la personalidad romántica en absoluto.

 

El Romanticismo entendido como moda fue exclusivo del siglo XVIII, aún cuando ya tuvo vigencia histórica a mediados del siglo XVII. Pero la fiebre romántica capaz de invadir todos los sectores sociales con su fisonomía esperpéntica, no tiene edad, ni entonces, ni ahora. En su tiempo, se transformaron “las ideas e impresiones” estudiadas por Hume, en divergencias con la Cultura, el Arte y la Política. Intervino en los móviles que las ideas suscitan tratando de revolucionar el orden social: de manera que causó la retirada de Metternich, y el criterio contrario al poder absolutista. También la rebeldía de Berlín, Sajonia, Baviera, Milán y Piamonte.

 

Guizot editó muchos textos con propaganda política, Lamartine no sólo escribía obras románticas como RAFAËL y GRAZIELLA, también propugnaba un cambio social, refrendado por Chateaubriand y Victor Hugo. La guerra de Secesión y las ideas que emanciparon las colonias españolas, fueron anticipos del socialismo revolucionario de Karl Marx. La Filosofía y la Ciencia sufrieron el sarpullido de un romanticismo equívoco, ansioso de libertad sin límites. Se utilizó la filosofía de Kant para justificar la moral romántica, la exaltación de las pasiones y la divinización del sexo. Incluso, se criticó a la Justicia y hasta a Dios.

 

 

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Fue cultivado el género epistolar amoroso desde antes del año 1820.  Notas manuscritas de amor apasionado y textos extensos  se utilizaron para concretar citas. En toda Europa, Ossian fue considerado alma sensible de la poética, autor de obras como FINGAL y TEMORA. Macpherson, Johnson, Voltaire, Casarotti, Diderot, La Fontaine, Grimm y Goethe, propugnaron la prosa con estilo nuevo.

 

Muchos han considerado el estilo literario romántico, como si fuera moneda acuñada en efigie idéntica. No es así, porque además de su forma externa, está impulsado por un motivo sensible idealista que pretende renovar sistemas políticos, sociales, y culturales. Ciencia, Arte, Literatura y Política, están en lo más íntimo de nuestro ser y forman parte de la conciencia colectiva. ¿Qué otra cosa pretendió Charles Baudelaire, ponien-do al descubierto las costumbres corruptas de su tiempo? Escribió LAS FLORES DEL MAL contra la sociedad europea conservadora, inmoral e hipócrita. Esta obra, publicada en 1857, causó su procesamiento. Después hubo manifestaciones públi- cas de escritores antisociales, a las que asistieron Theophile Gautier, Gérard de Nerval, Arthur Rimbaud,  y el gran poeta Verlaine.

 

Pretendían además, cambiar normas de preceptiva literaria para dejar el alma en libertad creadora y elevación lírica de la idea en su forma de expresión. Nos guste o no, parezca inoportuno o absurdo, fue un movimiento romántico en cuanto a intención renovadora se refiere. Similar a la de Edgar Allan Poe, con sus obras de terror. Literatura libre y simbolista que produjo cambios de criterios tenidos antes como inamovibles; y ahora, menos vituperados por la sociedad. La Revolución romántica fue la prosa rimada y los poemas en prosa, como SPLEEN DE PARÍS , 1869. Fue romántico Lawrence Krauss, divulgador científico de Estados Unidos, quien escribió HISTORIA DE UN ÁTOMO (Editorial Laetoli). Bella comparación con las estrellas y el mármol bien cincelado, que se encuentra en el museo Rodin: Revolución del Arte y poesía del mundo físico.

 

 

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El clasicismo romántico duró tres siglos, pero su espíritu renovador permanece inalterable. Como consecuencia de éste mi criterio, incluyo entre los románticos a Brissot, a Cabet Gwen, a Saint Simon y a Descartes. Lo fueron Edmund Cartwright, descubridor del telar, en 1784; y Robert Fulton, quien aplicó vapor de agua para impulsar un buque. También aquellos filósofos que trataron de dar sentido y trascendencia a interrogantes sobre la vida, el alma y el fin último del espíritu humano ; Karl Marx, filósofo y economista, autor del CAPITAL. Walter Burley con sus comentarios sobre física, política y ética de Aristóteles. Contrario al avance del averroismo y a separar del conocimiento filosófico creencias fundamentadas en la fe.  A sus 77 años aún defendió sus ideas ante el rey Felipe y ante facultades de Teología y Arte.

 

Romántico, sin duda, el catolicismo romano en Alemania durante el siglo XIX, opuesto a un Estado laico y al reformismo católico admitido por la jerarquía eclesiástica. Románticos fueron también los socialistas místicos sansimonianos, pese a su confusión sobre la existencia de un alma colectiva. Los seguidores de Comet, positivistas, cuyos métodos se utilizaron después en ciencias biológicas.  ¿Por qué no Paracelso? , alquimista cuyos experimentos impulsaron el estudio de la Naturaleza y de  la Química.

 

Romántico, a mi modo de ver, todo impulso cuyo fin pretenda renovar lo conocido, dando luz a ideas positivas y superación del conocimiento humano. De alguna manera, Goethe creía en esta idea mantenida por Baruch Spinoza, pensador situado entre Oriente y Occidente. También la desesperación forma parte del sentimiento romanticista, tanto como el amor al sexo diferente. Gustavo Adolfo Bécquer lo expresó así:

 

Mientras haya unos ojos que reflejen

los ojos que los miran,

mientras responda el labio suspirando

al labio que suspira,

 

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mientras sentirse puedan en un beso

dos almas confundidas,

mientras exista una mujer hermosa,

habrá poesía.

 

El poeta alemán Novalis y el escritor Lord Byron, cantaron a la desesperación; no más románticos que Pericles, quien pretendió fundar una colonia prehelénica en Turín, golfo de Taranto, al sur de Italia: deseaba cambiar la política colonial griega que había convertido a las capitales en naciones.  ¿Cómo no, Homero y sus héroes aqueos, procedentes de Cnosos, Pylos y Esparta? ¿Y los donos, llegados después de la guerra de Troya, derrotados por Ekemos, rey de Arcadia, cuñado de Agamenón, según escribió Herodoto?

 

Me niego a admitir el hecho por el cual se considera el Romanticismo como  escuela literaria y artística de la primera mitad del siglo XIX, individualista y minoritaria. Me niego, porque promovió un cambio de reglas neoclásicas y academicista. Siempre, con anhelos de libertad y belleza. ¿Qué sería entonces del Romanticismo sin una idea capaz de remover el pensamiento y la vida cotidiana? Ni en la Literatura, ni en la Ciencia, ni en la Naturaleza, existiría romanticismo sin una renovación de conceptos o de hechos dispuestos para mejorar el conocimiento y la bondad de una vida plena y hermosa.

 

Las llamadas “cantinelas” habidas en los versos épico-heroicos, se consideraron procedentes del pueblo sugestionado por aquella epidemia romántica. Poetas de hoy, demuestran con estilos distintos en sus poesías cómo el romanticismo perdura en el verso. Josefa Gómez Páez dice en la poesía LA PALOMA :

 

Yo quisiera ser paloma,

volar a tu palomar

y entonces amarte y darte

lo que tú nunca tendrás.

 

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Sin fantasía, el idealismo no alcanza plenitud ; y sin amor, la vida y el mundo carecerían de significado. El romance titulado CASAMIROLA, FINCA CHICA, de Juan González Velasco, dice en esta estrofa :

Del tallo nace la hoja,

y de la hoja, la flor.

¿De dónde nace mi amor,

ese amor que yo te tengo?

Él nace de una mirada,

él nace de una pasión,

se alimenta con los celos

y muere por la traición.

 

Manuel Olmo Aguirre, en la segunda parte de la poesía SI FUE PRIMERO EL QUERERTE, expresa :

 

Diez años para aprender

la magia, la compostura,

la sin razón, la ternura

de un corazón de mujer.

 

Románticas también las poesías descriptivas en las que se glosa el amor. En el terceto final del soneto titulado NUNCA SE (A Inés), del libro INDICIOS Y MISCELANIAS, original de Manuel Bonilla Collado, leemos :

 

Fuego de amor que del amor procede,

vosotros sois el brillo y la hermosura,

yo tan sólo la sombra que os precede.

 

Imagen simbólica y traslaticia , ésta del amor; que conlleva aventura, pasión y sentimiento. Carmen Aguer, poetisa argentina, en la publicación CLAMOR 2000, en el soneto dedicado al Chaco, titulado MI TIERRA PROMETIDA, escribe :

 

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Y hallé el amor. Y en el amor vivido

mi rosal floreció. Y en clara fuente,

fui entregando mi ser, al ser querido.

 

Porque el amor contiene idealismo, sensibilidad y belleza. (4-b) Se entrega a otro amor, a otro ideal, a otro ensueño. Decía Norma Tesy Wernicke, en la poesía ENCUENTRO, DESENCUENTRO, ENCUENTRO :

 

Nos encontramos.

Cuando vos seas luna,

yo seré estrella.

Caminarás, y yo seré camino.

 

Sentimiento esencial de la vida, empeño romántico polifacético capaz de remover todos los estratos sociales. Dijo San Agustín, que :

La medida del amor es el amor sin medida.

 

En MALAGUEÑAS, Manuel Machado así lo justifica :

 

Porque me veas con otra

no dudes de mi querer,

la sangre se da mil veces

y el corazón una vez.

 

Estas soleares de Francisco Toro Luna, publicadas en 1929, también expresan :

Eres como las campanas :

a gloria repican hoy

y a muerto tocan mañana.

 

En la estrofa de la poesía CANTARES FILOSÓFICOS , de José García Plaza, 1929, se ratifica el amor como primicia del romanticismo :

 

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Si tanto abrasan tus ojos

y es tu mirar tan ardiente

¿por qué tus lágrimas

 son tan frías como la nieve?

 

Teresa Carmen Freda, quien estuvo al frente del movimiento literario BUENOS AIRES POESÍA, en su libro titulado EL DESIERTO, 1987, de la colección VOCES ARGENTINAS, dice en los tres versos que cierran su soneto PLEGARIA A LA MUERTE DE UNA ROSA :

 

Ya que nació por ti y ansió ser bella

haz que el soneto que mi mano escribe

torne perenne la marca de tu huella.                                      

 

De manera semejante, Carmen Aguer, en los tres versos que cierran su poema BUSCARTE POR EL AIRE, expresa :

 

Buscarte por el aire que respiro.

Buscarte entre las sombras de mi lecho,

buscarte en mi riza, mientras deliro,

buscarte en lo más hondo de mi pecho.

 

El Doctor Honorio Leal Escobar,  en la poesía A UNA MUJER SIN NOMBRE, 2003, escribe :

 

Y como un loco en la noche

me confunden tus recuerdos

y en mi cabeza se olvidan

hasta el sabor de tus besos.

 

También Fernando Penín López-Terradas, en los tres versos que cierran el poema ELEGÍA A LA MUERTE DE MI PADRE , 1996, nos demuestra que el amor sigue siendo sentido puro y romántico del sentimiento. Escribe :

 

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Porque será de alondras tu barbecho

y aunque no sepan dar cuenta del hecho,

dirán que es primavera por tus ojos.

 

AL MORIR LA TARDE, poema original del Doctor Honorio Leal Escobar, nos transmite un sentimiento nostálgico que perdura con anhelo de eternidad :

 

Que no llegue más la noche,

esa noche oscura y tensa,

que no se muera la tarde,

que la tarde se haga eterna.

 

Y José María Porta Tovar, en su poema SOÑAR CONTIGO dice, en el cuarteto último :

 

Y al quiebro de la noche, en la vaguada,

bañada por la luna tu figura,

soñé que, junto a mí, por la cintura,

prendida te tenía y abrazada.

 

Sonia Dumont, escritora y poeta, en los versos últimos del soneto SU OCTUBRE ÚLTIMO, dedicado a la muerte de Emilio Zamanillo, dice :

 

Así es la muerte, estela de la vida,

allí perece la existencia humana.

Una senda de luz siempre encendida

en el albor que nace en la mañana.

 

También la poesía erótica contiene romanticismo. Antonio Machado, en el soneto KERMESS explica :

 

Ella escucha la frase violadora,

jugoso el labio, jadeante el pecho,

 

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los ojos anegados ... Él implora,

el blanco césped convertido en lecho.

 

Y Federico García Lorca, en el romance PRECIOSA Y EL AIRE, afirma :

Niña, deja que levante

tu vestido para verte.

Abre en mis dedos antiguos

 la rosa azul de tu vientre.

 

El romanticismo y el amor en el verso, como en la vida, no existen sin sacrificio, bondad y paciencia. Sacrificio que va acompañado por el dolor : compañero inseparable de viaje por rutas de la vida que son necesario recorrer y donde el amor aguarda en cada vuelta del camino.

 

¿Sería romántico utilizar los aceleradores de partículas para aplicar la energía del Universo, si fuera posible? ¿Y la energía del vacío que nos rodea, no sería un proyecto romanticista? ¡Cuanto más dificultades tenga el propósito, más romántica será su consecución! Newton, Galileo, Copérnico, y Einstein, fueron románticos. Pretender conservar alegrías y sentimientos gratos también es romántico, porque sabemos de su vida efímera que nos identifica como seres necesitados de infinitos. Ni Nietzsche, Lord Byron, Rousseau, o Valéry, nos transmitieron ideas o conceptos que no estuvieran en nosotros. Tanto Goethe y su criterio sobre romanticismo, o Heidegger y su filosofía, no fueron cosa distinta que hipótesis para justificar nuestro deseo por perpetuarnos mas allá del colapso del tiempo. Razón por la que recordar es volver, acercarnos hasta posesiones de cosas y asuntos considerados nuestros. Existencialismo, éste que dista mucho de ser teórico, más bien, concreción del mundo donde nos parece estar perdidos entre laberintos de necesidades y criterios. Retener las cosas, dominarlas, poseer aquello que nos interesa, y sentir el capricho de su contacto, la exquisitez de sus formas,  la  privacidad  de  su  belleza ;  forma  parte  de nosotros

 

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aunque neguemos ser conservadores, o como también románticos.

 

El Romanticismo así entendido parece exclusivo del orden tangible, pero las cosas del mundo físico no constituyen únicamente sólo partes del mundo en sí. Ni la Ciencia, ni el Arte, ni la Naturaleza personalizan al mundo por sí mismas y lo hacen presente. Porque existen otros : subjetivos, soñados e intuidos, inéditos e íntimos, con abstracción absoluta del mundo que nos ha sido dado. De manera que carece de sentido peyorativo romántico considerarnos partes alícuotas de un mundo único. Hay otras formas de concebir sus contenidos : armonía de sus encantos, esplendor de su grandeza y la noción de poder vestirlos con ropajes de ensueños y sensibilidades. Umwelt, no hizo más con su concepto sobre el mundo que no podamos hacer nosotros realidad fuera del ámbito donde existimos. Si bien es cierto que el mundo físico es como si no existiera sin nuestra presencia, tampoco sería posible la nuestra sin el ser del mundo.

 

Ni el poeta Virgilio, ni su continuador Servio, ni los personajes de las obras Eneida, Bucólicas, y Gregorianas; ni el pintor Simone, quien pintó obras de Francisco Martini; ni toda la antigüedad clásica, habrían podido plasmar belleza sin esa fuerza motriz que contiene el romanticismo. Tampoco aquellos conquistadores góticos del Imperio de Occidente; ni la antigüedad tardía, o la Edad Media, habrían podido existir sin la inquietud de la acción, sin el empuje renovador del orden conocido. Mucho menos Sócrates, Homero, Solón, Sófocles o Aristóteles. Ni siquiera la sabiduría de Hipócrates hubiera sido posible sin el deseo de conquistar un ideal, sin romanticismo. Porque el romanticismo es evolución, cambio, conseguir un ideal y mejorar el orden, no para subvertir lo que ya existe.

 

No fueron constructivos los movimientos culturales habidos en años precedentes, aun cuando lo intentaron. Aquellas normas burguesas no han sido superadas por otras mejores. Ni la “beat generation” nacida  en California,  ni  los  movimientos artístico-

 

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culturales existencialistas de París; ni los opositores al puritanismo a través de un estilo nuevo literario; ni la experimentación poética encauzada por Allen Ginsberg y Jack Kerouac, han establecido un modelo cultural óptimo; ni el  “One Flower” de Kerouac, frente a la industrialización contemporánea y tecnocratizada de nuestra sociedad materialista y globalizada. Ni los movimientos hippie, como no lo fue la rebeldía de estudiantes universitarios de Berkeley, en 1964, convertida en otra revolución de derechos civiles.  ¿Se fue al traste la cultura considerada producto de la burguesía? Pues no, todos fueron digeridos por el sistema dominante, cuyos poderes facticios los abocaron a una escala de valores contraculturales en su mayoría; subcultura, drogas, anarquía, sexo, tatuajes y cibercultura, en tanto que se comercializaba el producto de sus movimientos de rebeldía.

 

El clasicismo mudó su piel absolutista por causa de cambios habidos en la conciencia colectiva. Cambios en trance de mayor industrialización. Se podría suponer después de escuchar criterios expuestos por Hume, Voltaire, Berkeley, Kant, Rousseau, Sprengard, Ockham y Burley, que el sentimiento romántico no es sólo  utópico y platónico, sino proyecto revolucionario en ocasión de pretender ser realidad. Tampoco Walter Scott, casado con Margarita de Drumont o Dumont, indistintos, hija del rey Jacobo II; ni Goethe o Schiller, pretendieron afirmar que el romanticismo era sólo una intención de cambio político. Significa liberarse de la mediatez del mundo para llegar al reducto deleitoso de un lugar soñado, hecho realidad, a la manera de la ilusión y del deseo. Es lógico que tal presupuesto sólo pueda ser alcanzado a través de la literatura, donde todos los mundos posibles se hacen realidad.

 

Don Quijote de la Mancha vivió loco y murió cuerdo: personaje romántico viviendo un cuento romántico. Sabía de la idealización de su vida y prefirió vivirla a su manera quijotesca, donde la ficción suplía a la realidad y esta realidad era cada día más parecida a una ficción literaria del horror.

 

 

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Y no significa que la vida sea ingrata o desagradable. Por el contrario, la vida es proposición, proyecto, motivo de alegría; manera de ir descubriendo las cosas que nos rodean, y posibilidad de descubrirnos a nosotros mismos como parte integrada en la sociedad. Ocurre que esta sociedad no alcanza el desarrollo necesario para producir un estado de bienestar común suficiente para todos. Entonces, los ideales románticos de la política tratan de irrumpir en las estructuras de la sociedad, con el fin de conseguir aspiraciones humanas más esenciales. Lo que no siempre se cumple, ni en su totalidad, ni a favor de todos. Entonces la vida, para muchos, no es grata, ni alegre, ni aceptable. Lope de Vega lo significó en estos versos :

 

Solía un sabio decir,

en loor de la tierra ajena,

que la patria sólo es buena,

para nacer y morir.

 

Se sigue que el Romanticismo es un ideal que trata de modificar el estado de cosas que nos rodean. Juarez, en su libro HISTORIA SOCIALISTA, explica esta inquietud con términos precisos :

“Cualquiera que sea la relación del alma humana, aún en sus sueños más audaces, va más allá del medio humano.”

“Y el contacto con el Universo hace virar en ella, fuerzas misteriosas y profundas, fuerzas de la eterna vida que precedió a las sociedades humanas. El espíritu libre puede desprenderse de la humanidad misma gracias al Universo eterno.”

 

La prosa poética rimada se extendió por Asia y España a través de Al Andalus, cultivada por autores ilustres como el poeta místico de Persia, Sham ad-Din Muhammad Hafez, cuyas obras fueron iluminadas por el Sultán Muhammad. También, Muhammad   Ilyas   Ibn   Yusuf   Nizami   fue   autor   de  poemas  

 

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épicos que glosaron la historia de amor del rey Husran y Sirin.

 

Resulta así que el Romanticismo y ser romántico, es hacer historia, porque según mi criterio, la acción y el ideal son causa del acontecimiento humano en todas sus formas de manifestarse. Siempre, con propósito más perfectivo, donde el deseo que se intenta conseguir tenga un proyecto honroso que realizar. Así, lo debieron entender : Fray Luis de León (1528-1591, Quevedo (1580-1645), Camoens, Heine, Rückert, y tantos otros autores que tuvieron en su corazón el propósito romántico de crear poesía. Lo definió el poeta mejicano Octavio Paz, contestando a esta pregunta : “¿Si no sería mejor transformar la vida en poesía?”. Expresó :

 Lo cierto es, que el escritor es un verdadero transmisor de los tiempos, de las gestas, de las transformaciones políticas y sociales ; del progreso, de la ciencia y de las artes.”

 

Entonces, caminaríamos por rutas de imperios absolutos del alma, de grandezas sin parangón posible, de tesoros inimaginables, guiados por esa luz sublime y divina de hacer poesía con todos nuestros actos diarios, ideas y sentimientos ; que, ahora, son añoranzas por cumplir y propósitos por eternizar: ¡Y esto, y sólo esto, es romanticismo ; un romanticismo  que  siempre  estará  en  el  borde de lo increíble!  ¿O no? ...

                  Jesús Dumont

 

 

 

 

 

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Friedrich von Schiller (1759-1805)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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Salutation of the President

 

of the International Convention of Writers in European Languages and the National Syndicate of Spanish Writers.

 

Jesús Dumont

 

 

Dear friends and fellow writers :

 

Today begins this Biannual Convention to discuss subjects of undoubted value and poetical beauty; papers transcribes in different idioms by Mariette Cirerol, President of the International Committee and editor of AIR, to whom we are much obliged for the enormous and intense work she is doing by preparing the complexity of this event.

 

Your presence here, in the CASA DE ESPIRITUALIDAD (House of Spirituality), who receives us with so great affection, suggested me to write this paper on Romanticism. Because we are all romantic, always disposed to continue moving towards such  vocational paths. Not only were romantic the popular poets of the XIV century, pioneers of the XV century big transformation of the poetry through schools like the Castilian one; but learned, lyrical and pastoral verses are born from the first minstrel songs, laments and romances.

 

The most identified by the intellectual romanticism are : Alfred de Musset, Jorge Sand, José Zorilla, Ramón Mesonero Romanos and Gutierrez de Cetina among others great lyrical creators of the word : all who have in their soul and thought a positive ideal to realize.

 

Among other poems, the bucolic ones are also lyrical and personalise the Nature. So that today, this   romantic bard “  kindly wishes to greet you with a poem :

 

 

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The tree and the wind

 

Once going to fish

on a river’s edge I heard

respiring a sombre poplar.

So sweet was the song

of its centenary frond,

and so sad was its tone,

that it seemed to me it was weeping.

I stood wanting to hear its wail,

wanting to know its lament;

and then I saw

how the leaves were ending

embracing the wind!

 

 

To all the writers who dedicated their works to me – some are  quoted in this paper -; to all of you, with the expression of my gratitude and affection.

 

   

Jesús Dumont

 

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Are we

on the romantic verge of the incredible?

 

It is true that the romanticism had not only been a literary motivation of an epoch; but a personal mode to behave and to be in the world. In the literary art it manifested with lyric beautifulness. Its presence through the times is an immanent and suggestive consequence to the desire to reach an ideal; never was it a languid sentiment as pretends the image of a writer exuding melancholy from all parts of his body ; poets with impossible romances, neurotic suicidal cases or overexcited hotheads. Such manipulation does not correspond to the romantic personality at all.

 

The Romanticism understood like a mode has been an exclusivity of the XVIII century, even if it had some effect in the middle of the XVII one. But the romantic fever, capable to invade all social sectors with its absurd physiognomy has no age, neither then nor now. During that time the ideas and impressions  were studied and transformed by Hume, in divergence with the Culture, Art and Politic. He intervened in the motives raised by the ideas and intended to provoke a revolution in the social order : in such manner that he caused the withdrawal of Metternich and the criterion against absolute power. He has been also the cause of Berlin, Saxony, Bavaria, Milan and Piedmont’s rebelliousness .

 

Guizot published many texts with political propaganda ; Lamartine not only wrote romantic works like RAFAËL and GRAZIELLA, but he was also advocating for a social change, endorsed by Chateaubriand and Victor Hugo. The Secession War and the ideas that emancipated the Spanish Colonies had been an anticipation of the revolutionary socialism of Karl Marx.

The philosophy and the Science suffered from an equivocated romantic rash,  longing for a liberty without end. The philosophy

 

 

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of Karl was used to justify the romantic moral : they exalted the passions; deified the sexuality ; criticised the Justice, and even God.

 

The epistolary amorous genre was cultivated since before 1820. Passionate love notes and extensive texts written by hand were used to settle a date. In the whole Europe, Ossian was considered to be a sensitive soul of the poetry. He is the author of works like FINGAL and TEMORA. Macpherson, Johnson, Voltaire, Casarotti, Diderot, La Fontaine, Grimm and Goethe, advocated for a new style in the prose.

 

Many people considered the literary romantic style as money minded with  identical effigy. It is not so, because in addition to its external form, it is driven by a sensitive ideal motive pretending to renew politic, social and cultural systems : Science, Art and Literature are an intimate part of our self and collective being. What else could have pretended Baudelaire by  uncovering the corrupted customs of his time ? He wrote LES FLEURS DU MAL (The Flowers of Evil) against the unmoral hypocritical European Society. This work, published in 1857, caused him to be processed. After that, there were public  manifestations by unsocial writers, attended by Theophile Gautier, Gérard de Nerval, Arthur Rimbaud, and great poet Verlaine.

 

They pretended moreover to change the rules of the literary precepts, in order to let the soul in complete liberty to show its creativity and genuine lyrical expressions. The same if we like it or not, if we find it inopportune or absurd, it was a romantic movement and its intention was to provoke a renovation. A renovation similar to the one of Edgar Allan Poe with his works of terror.  It was a liberal symbolical literature that produced changes in criterion before immovable; and now less condemned by the society. The romantic revolution has been the rimed prose and the poems in prose, like SPLEEN OF PARIS, 1869. Lawrence Krauss was a romantic and a scientist divulgator from the United States, who wrote  THE  STORY  OF  AN  ATOM

 

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(Editorial Laetoli): beautiful comparison between the stars and a well chiselling marble, to be find in the Museum Rodin :  Revolution of Art and Poetry in the physical world.

 

The Romantic Classic remained  during three centuries, but its spirit is renewing constantly. As a consequence of my criterion, I include among the romantics, Brissot, Cabet Gwen, Saint Simon and Descartes. They had been Edmund Cartwright, who discovered the loom in 1784; and Robert Fulton, who applied water vapour to impulse a ship. Also those philosophers that  tried to give transcendence and sense to questions about life, the soul, and the final end of the human spirit.

 

Karl Marx, philosopher and economist, author of the CAPITAL. Walter Burley with his commentaries about Aristoteles’ physic, politic and ethic, was against the advance of the doctrine of Averroes, against the separation of the fundamental beliefs of the Christian Faith. Still when he was 77 years old, he defended his ideas before King Phillip and also before the Faculties of Theology and Art.

 

Without any doubt the Roman Catholicism in Germany during the XIX century was romantic, opposed to the Secular State and to the catholic reforms admitted by the hierarchy of the Church.

And the mystical socialists of Saint Simon, despite their confusion about a collective soul; and the followers of Comet, positivists, whose methods have been in use afterwards in biological sciences, were also romantics. And why not Paracelso?, alchemist whose experiments propelled the study of the Nature and the Chemistry.

 

In my opinion, romantic is all impulse pretending to renew what is already known, giving light to positive ideas and human knowledge. In some manner Goethe believed in the idea maintained by Baruch Spinoza, thinker situated between Orient and Occident, that also desperation form part of the romanticism, same as the love between different sexes. Gustavo Adolfo Bécquer expressed it like this :

 

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As long as the eyes reflect

the eyes staring at them,

as long as suspiring the lips answer

the lips who suspire,

as long as two melted souls

are felt in a kiss,

as long as a beautiful woman exists

it would be poetry.

 

German poet Novalis and the writer Lord Byron, sang to desperation; no more romantic than Pericles, who pretended to establish a pre-Hellenic colony in Turin, gulf of Taranto, in the south of Italy : he wanted to change the Greek colonial politic that had converted the cities into nations.  And why not Homer with his Achaeans heroes, coming from Cnosos, Pylos and Sparta? And the Donos, arrived after the Trojan War, defeated by Ekemos, king of Arcadia,  and  Agamemnon’s brother-in-law according to Herodotus ?

 

I refuse to admit literary Romanticism being considered as an individualistic artistic school from the first half of the XIX century, attended by a minority; because it promoted  a change in the neoclassical academic rules, always longing for more beauty and liberty. What would be then the Romanticism without the capability to remove the thoughts of everyday life ? Not  in the Literature, neither in the Science, nor in the Nature could exist romanticism, without a renovation in the concepts and  facts tending to fulfil a better more beautiful life, through  an amelioration into knowledge and  goodness.

 

The so called cantinelas (little songs) in the epic-heroic poems, were considered as coming from the common people, influenced by the romantic flow. The poets of today show with distinct styles, how the Romanticism still remains in the verses. Josefa Gómez Páez says in the poem LA PALOMA (the dove) :

 

 

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If only I was a dove

to your dovecot I would fly

I would love you and give you

what you never would have.

 

Without fantasy, the idealism cannot reach its plenitude ; and, without love, life and world would lost its significance. The romance that has as a title CASAMIROLA, FINCA CHICA (Casamirola, little country house), by Juan González Velasco, says in the following strophe :

 

From the stem the leaf is born

and from the leaf, a flower.

From were does my love come,

the love I feel for you?

From a look, from passion.

Nourished with jealousy

it may die

treacherously.

 

Manuel Olmo Aguirre, in the second part of the poem SI FUE PRIMERO EL QUERERTE (If love was first), expresses :

 

Ten years to learn

the magic, the composure,

the tenderness

of her woman’s heart.

 

They are also romantic, the descriptive poems in which love is glossed. In the third end of the sonnet NUNCA (Never I know) (to Inés), from the book INDICIOS Y MISCELANIAS, original from Manuel Bonilla Collado, we read :

 

 

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Fire of love that from love comes

you are the brilliance and beautifulness,

I only the shadow preceding you.

 

Symbolic image, and figurative, the one of love ; involving adventures passion and feeling. Carmen Aguer, Argentine poet, in the publication CLAMOR 2000, in the sonnet dedicated to the Chaco, with the title MI TIERRA PROMETIDA (My promised land) writes :

When finding love. When living love

my rose bloomed. In the clear fountain

I gave my life, to the one I love.

 

Because love contains ideal, feelings and beautifulness. It gives itself to another love, another ideal, another dream. Norma Tesy Wernicke said in her poem ENCUENTRO, DESENCUENTRO, ENCUENTRO (meeting , parting , meeting) :

 

We met

When you will be moon,

I shall be star.

You will walk, I shall be road.

 

Essential feeling of life, romantic multi-faceted determination able to remove all social stratums. Saint Agustin said :

 

The measure of love is love without measure.

 

In the poem MALAGUEÑAS (from Málaga), Manuel Machado justifies it like this :

 

While seeing me with another

don’t doubt my loving ,

blood is given a thousand times

and the heart just one.

 

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These SOLEARES from Francisco Toro Luna, published in 1929, also express :

You are like the bells :

to glory they ring today,

to death they may tomorrow.

 

In the strophe of the poem CANTARES FILOSÓFICOS (philosophical sings), by Jose García Plaza, 1929, love is confirmed to be first in Romanticism :

 

If your eyes involve so much

and so much your look burns,

why does the teardrops of yours

be colder as the snow ?

 

Teresa Carmen Freda, who was lieder in the movement BUENOS AIRES POESÍA, in her book titled EL DESIERTO (the desert), 1987, in the collection VOCES ARGENTINAS (Argentine voices), says in  the three verses that closed her sonnet PLEGARIA A LA MUERTE DE UNA ROSA (Prayer to the death of a rose) :

 

For your creation is born to be beautiful;

let the sonnet that my hand is writing

be the perennial mark of your print.

 

In this same manner, Carmen Aguer, in the three verses closing her poem BUSCARTE POR EL AIRE (seek you in the air) , expresses :

I seek you in the air I breath :

I seek you in the shadow of my bed,

I seek you in my laugh, while I rave,

I seek you in the deepest of my chest.

 

Doctor Honorio Leal Escobar, in his poem A UNA MUJER SIN MOMBRE (to a woman without name), 2003, writes :

 

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And like a fool in the night

your memories confuse me,

becoming lost in my head

even the taste of your kisses!

 

Also Fernando Penín LópezTerradas, in the three verses closing his poem ELEGIA A LA MUERTE DE MI PADRE (Elegy to the death of my father), 1996, proves us that love continue being a pure romantic feeling. He writes :

 

For of doves will be your fallow,

and even they could not recount the fact,

they would say it is spring for your eyes.

 

AL MORIR LA TARDE (when the evening dies), original poem by Doctor Honorio Leal Escobar, is transmitting to us a lasting nostalgic feeling  longing for eternity :

 

Let the night never come back,

that obscure and tense night !

Let the daylight never die,

let the daylight last for ever !

 

José María Porta Tovar, in his poem SOÑAR CONTIGO , says :

 

When the night came down in the stream

with the moonlight bathing your body,

I dreamt being close together,

my arms around your waist.

 

Sonia Dumont, writer and poet, in the last verses of the sonnet SU OCTUBRE ÚLTIMO (his last October), dedicated to the death of Emilio Zamanillo, says :

 

 

 

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So is death, trail of life,

there perishes the human existence.

A path of light always gloving

at down in each morning.

 

And also the erotic poetry contains romanticism. Antonio Machado, in his poem KERMESS explains :

 

She listen to the raping phrase,

juicy her lips, panting her breast;

she is close to tears ... He implores,

converting in bed the white lawn.

 

And Federico García Lorca states in his romance PRECIOSA Y EL AIRE (Precious and the air) :

 

Girl, let me lift

your dress to see you.

Open in my ancient fingers

the blue rose of your womb.

 

Romanticism and love in the verse, like in life, do not exist without sacrifice, goodness and patience. Sacrifice accompanied by sorrow : inseparable fellow travellers on the roads of life on which we cannot avoid going , where love may be waiting around each corner.

 

When possible, would it not be romantic to use accelerators of particles to apply energy from the Universe ? And the energy of the void around us, would it not be a romantic project ? The more difficult is the realization, the more romantic is the goal when attained ! Newton, Galileo, Copérnico, and Einstein, were romantic. Pretending to conserve joys and good feelings is also romantic, because we knew about their ephemeral life that identify us as beings in need of infinity. Neither Nietzsche , Lord

 

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Byron, Rousseau, or Valéry, transmitted to us ideas or concepts that were not already in us. All the same, Goethe with his criterion on romanticism, or Heidegger with his philosophy, were not but hypothesis to justify our desire to perpetuate us beyond the times. For this raison, to remember is to return, to move closer to the possession of things and matters considered as ours. The Existentialism is far away from theoretical but rather the contrary, it represents the concretion of our world, in which we stroll lost among labyrinths of needs and criterions. To keep things, dominate them, possess what is interesting for us, and feel the caprice of their contact, the exquisiteness of their forms, the privacy of their beautifulness ; is part of us, even if we deny being conservative or romantic.

 

A Romanticism like this seems to be exclusive of a tangible order; but the matters of the physical world do not only constitute some parts of the world. Not the Science, nor the Art, neither the Nature, personify and make present the world by themselves ; because others exist : subjective, dreamed and intuitive, unheard and intimate, with absolute abstraction from the world given to us. This means that there is no romantic pejorative sense to consider us as a proportional part of an unique world.

 

Not poet Virgil, nor his follower Servius, neither the characters in such works as Eneida ;  Bucolic and Gregorian ones. Painter Simone, who paints works of Francisco Martini ; and all classic masters of the antiquity, could not have created such beauty without that tremendous force contained in the romanticism. Neither could have existed those Gothic conquerors of the Occidental Empire, in the Middle Ages, without their endless concern to improve the established order. Less could have done Socrates, Homer, Solon, Sophocles or Aristoteles. Not even the wisdom of Hippocrates could have be possible without the desire to conquer an ideal, without romanticism. Because the romanticism means evolution, change, conquest of an ideal, to improve an established order ; not to overthrow what already exists.

 

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The cultural movements from the precedent years were not constructive, even when they intended to be so. Those Middle-age norms have not been improved by better ones. Not the Beat Generation born in California, neither the existentialist artistic cultural movements of Paris ; nor the opposition against puritanism through a new literary style ; nor the poetical experimentation channelled by Allen Ginsberg and Jack Kerouac, established an optimum model ; nor the Haiku “One Flower” of Kerouac, could help in front of the contemporary  technocratic  materialist and globalized industrialisation of our society. Neither the hippie movement, nor the students’ rebellion of Berkeley, in 1964, converted in another revolution of civil rights. Is the considered culture of the bourgeoisie ruined ? Not at all, they were all absorbed by the dominating system, whose factitious power drove the majority of them into a scale of counter-culture alternative values : subculture, drug , anarchy, tattoos and  ciberculture ; and this only when the product of their movement of rebellion could be commercialized.

 

The classicism changed its absolutist skin due to turns in the collective conscience. Society is now voting for a still major industrialization.  We may suppose, after listening to the criterions exposed by Hume, Voltaire, Berkeley, Kant, Rousseau, Sprengard, Ockham and Burley, that a romantic feeling is not only utopian and platonic, but a revolutionary project in occasion to pretend to be reality. Neither Walter Scott, married to Margarita de Drumont (or Dumont, indistinct), daughter of King Jacob II ; nor Goethe or Schiller, pretended to confirm that the romanticism was only an intention to change the politic. Its significance is to free our thoughts from being interfered by other mentalities, in order to reach a delightful spot, a dream makes true, to the extent of an illusion or desire . Logically, this aim can only be obtained through literature, where all possible worlds became reality.

 

Don Quijote de la Mancha, character of a romantic story, lived insane  and  died  sane .   He  knew about his life being idealised

 

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and preferred to spend it in a quixotic manner, where fiction replaces reality ; but this reality became each day more similar to a literary fiction of horror.

 

I don’t want to say that life is thankless or disgusting. On the contrary, life is proposition, project, motive of joy, way to discover new things around ; and possibility to learn to know about ourselves as an integrated part of the society. It occurs that this society is not able to reach a necessary development to produce a common state of welfare sufficient for all people. Then the politic romantic ideals intend to penetrate the structures of the society , aiming to  achieve more important human aspirations. And this not always occurs in its totality, neither for the benefit of all people. Then , for many people, life is not grateful, neither happy, nor acceptable. Lope de Vega said it in the following verses :

 

A wise man uses to say,

praising an alien land,

that fatherland is only good

to be born and to die.

 

It means that Romanticism is an ideal intending to modify the state of the things that are around us. Juarez, in his book HISTORIA SOCIALISTA (Socialist story), explains this concern with precise words :

 

“Whatever could be the relation of the human soul, even in her more audacious dreams, it is going beyond human means.”

“And the contact with the Universe makes whirl inside of her, mysterious and profound forces ; forces coming from the eternal life that preceded the human societies.

The free spirit can be detached from the humanity itself, thanks to the eternal Universe.”.

 

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The rimed poetical prose extended itself around Asia and Spain through Al Andalus, cultivated by learned authors like the Persian mystical poet,  Sham ad-Din Muhammad  Hafez, whose works were eliminated by the Sultan Muhammad. Also Muhammad Ilyas Ibn Yusuf Nizami ,  author of epic poems glossing the love story of King Husran and Sirin.

 

It results that the Romanticism, and being romantic, means to make history; because according to my criterion, action and ideal are the cause of the human events in all its manifestations.

But the projects most be good and the aims to reach, honourable. Like this it has been understood by Fray Luis de León (1528-1591 ; Quevedo (1580-1645) ; Camoens ; Heine ; Rückert ; and so many others wearing the romantic purpose to create poetry in their heart. The Mexican poet, Octavio Paz, when responding to the question : “Were it not better to transform the life into poetry ?  ”, expressed :

“What is true, is that the writer is a real transmitter of times; events; politic and social transformations ;  progress; science and arts.”

 

Then, we would walk on roads where the soul is the absolute empire ; greatness without possible comparison, treasures beyond imagination ; guided by a sublime divine light, turning into poetry all our daily acts, ideas and feelings . Now, all of this are nostalgia and purposes yearning to be fulfilled and perpetuated : And this, and only this, is romanticism ; the romanticism that will always stand on the verge of the incredible ! Or not ? ...

                                              Jesús Dumont

 

Jack Kerouac: One Flower Haiku

 

One flower

     on the cliffside

Nodding at the canyon 

 

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Jean-Jacques Rousseau : Swiss writer, philosopher and musician (Genève 1712 / Ermenonville 1778)

 

paint by / pintado por Alain Ramsay (1713-1784)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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