Molière

Cultor del teatro y la ironía

 

Su nombre real fue Jean Baptiste Poquelin y nació en París el 15 de enero de 1622, primogénito en el seno de una familia rica.

 

Fue un hombre cuya vida estuvo llena de éxitos, alegrías, desgracias, ascensos y caídas.

 

Legó, al igual que Shakespeare, una gran producción literaria.

Su padre fue Jean Poquelin, tapicero; y su madre, Marie Cressé, era hija de una familia burguesa acomodada. Fue ella quien le enseñó a leer con una edición de Vidas de Plutarco.

 

Estudió en el Colegio Jesuita Clermont (Collège Louis Le Grand) que sólo admitía jóvenes nobles y burgueses; y mantenía severas diferencias en el trato aplicado a sus alumnos, en relación con su origen social. Durante ese lapso aprendió latín y algo de griego, frecuentó los clásicos.

 

Siendo adolescente y gracias a su abuelo materno, conoció el arte de los trashumantes: actores italianos enharinados del Pont Neuf, afectos a la Comedia del Arte; mientras que con su abuelo paterno, feriante de Saint Germain, pudo vincularse con la gente común de ese pintoresco barrio parisino.

 

En 1631, su padre compró el cargo de tapicero ordinario de la Casa Real, anexo al de “Valet de Chambre” del Rey.

 

En el Colegio Clermont, donde conoció a quien sería su protector: el príncipe Conti, sus estudios culminaron al obtener el título de abogado; aunque no ejerció mucho tiempo esta profesión, porque se dedicó a sustituir a su padre como tapicero de Luis XIII.

 

Sin embargo, desde pequeño, se había sentido atraído por el teatro; y decidió utilizar el seudónimo de Molière para no avergonzar a su familia.

 

Según algunas versiones, Molière era una marca de vinos que alegraba la mesa del autor, mitigando los achaques de salud que sufría. Otra versión de origen literario dice que durante su juventud, circulaba una novela de un tal Molière d´Essertine, que Molière leyó con entusiasmo.

 

En el año 1643, se unió a la compañía de teatro creada por los

 

Béjart, una familia de actores profesionales. Ya con el nombre de Molière, presentó sus obras durante un recorrido de trece años, por Francia, pero su éxito fue nulo y sólo produjo deudas que debió pagar con prisión.

 

Sin embargo, la fama y la gloria no tardó en llegar: el Rey Luis XIV los ubica en el Petit Bourbon, donde, con gran éxito, estrena “Las preciosas ridículas” en 1659: obra escrita en un estilo similar al de las farsas antiguas, que ofendió a las damas en cuestión, quienes mandaron a destruir el recinto.

 

En 1661, había escrito “La escuela de las mujeres”, (el inglés traduce: La Escuela de las Esposas), obra que constituye un cambio de rumbo en la tradición de la farsa, considerada como la primera comedia seria de la literatura francesa, donde se analiza el papel de las mujeres en la sociedad y su prepara- ción para el mundo, lo cual redundó en una gran sátira de los valores materialistas de la época; y, como tal, fue acusada de impía y vulgar. A continuación, va una reseña de esta obra, escrita en su país de origen:

 

L'école des femmes

 

Présentée pour la première fois au théâtre du Palais Royal le 26 décembre 1662; elle fut traduite en anglais, sous le titre de «Sir Salomon». Dans l'acte premier, le Seigneur Arnolphe (42 ans), qui veut être appelé M. de la Souche, désire épouser la toute jeune Agnès. Il aime fort à rire des maris trompés et en tient, à tour, la liste complète.

 

Le cœur d´Agnès a été conquis par le jeune Horace.

 

Agnès et Horace sont l´un à l`autre, unis par la volonté de leurs parents.

 

L´intrigue est habile. Quand Arnolphe entre en scène, il est déjà trompé. Horace et Agnès se sont charmés conjointement.

 

 

 

La escuela de las mujeres

 

Representada por primera vez en el Teatro Palais Royal el 26 de diciembre de 1662; fué traducida al inglés bajo el título de “Sir Salomón”. En el primer Acto, el Señor Arnolphe (42 años) quiere que se lo llame Señor de la Souche. Desea casarse con la joven Agnès.

 

El ama reírse de los maridos engañados, de los cuales tiene una lista completa.

 

El corazón de Agnès fue conquistado por el joven Horace.

 

Agnès y Horace son el uno para el otro y están unidos por la voluntad de sus padres.

 

La intriga es hábil. Cuando Arnolphe entra en escena ya había sido engañado: Horace y Agnès se atraen mutuamente.

 

En 1662, Armanda, la hija de Magdalena Béjart, convertida en una bella mujer y una aceptable artista de teatro, despertó en Molière una intensa pasión que lo llevó al matrimonio. En 1663 Luis XIV apadrinó el primer hijo de Molière y acordó a su compañía un subsidio de mil libras anuales. Ese mecenazgo estimuló su fecunda creación, no interrumpida, a pesar de la muerte prematura de su primer hijo, las graves desavenencias matrimoniales e infidelidades de su joven esposa y las recaídas de su proceso pulmonar crónico.

 

Tartufo” tuvo una primera versión en 1664 y la definitiva en 1669; es uno de sus personajes cómicos más famosos: el del hipócrita religioso. El Rey la prohibió por cinco años, aunque personalmente le divertía mucho. El hipócrita y avaricioso Tartufo, vestido de cura y con silicio, ofendía al poderoso alto clero francés.

 

El misántropo” de 1666 es otro tipo de necio, un hombre de elevados principios morales que criticaba la debilidad de los demás; pero no podía ver los defectos de Célimène, de quien estaba enamorado, personificando la sociedad que él condena.

 

El 15 de enero de 1665 estrena la obra que se considera su pieza maestra: “El Don Juan”. El protagonista es un pecador que quiere amar con libertad a todas las mujeres que puedan complacerle. Algunos han visto en ese “Don Juan” de Molière, al arquetipo de la desmesura.

 

En dicha comedia, se maneja con maestría: la ironía y el sarcasmo, la impertinencia y la ofensa, la falta de respeto y la blasfemia. Personifica la lucha entre el clasicismo y el barroco.

 

Otra obra que apareció en 1666 es “El médico a palos”, una sátira sobre la profesión médica.

 

En 1668, presenta “El avaro”: una ácida comedia basada en una obra de Plauto, de la cual extractamos el siguiente comentario:

 

 

L'avare

 

L´avare fut représenté pour la première fois le 9 septembre 1668.

 

L´action se passe à Paris, chez Harpagon, riche bourgeois, veuf et père de deux enfants: Cléante et Élise.

 

Élise est secrètement fiancée à Valère, gentilhomme napolitain qui lui a sauvé la vie et qui s´est introduit chez Harpagon en qualité d´intendant.

 

De son côté, Cléante voudrait épouser une jeune fille sans fortune, dont il est profondément épris.

 

Le frère et la sœur craignent que leurs projets de mariage ne se heurtent à l'opposition irréductible d´Harpagon, dont ils déplorent la tyrannie et l´avarice.

 

Harpagon a enterré dans son jardin une somme de dix mille écus d´or et il redoute d´être volé.

 

Harpagon: «Certes, ce n´est pas une petite peine que de garder chez soi une grande somme d´argent; et bienheureux qui a tout son fait bien placé et ne conserve seulement que ce qu'il faut pour sa dépense. On n´est pas peu embarrassé à inventer dans toute une maison une cache fidèle: car pour moi, les coffres-forts me sont suspects, et je ne veux jamais m'y fier. Je les tiens justement une franche amorce à voleurs, et c'est toujours la première chose que l'on va attaquer. Cependant je ne sais si j´aurai bien fait, d'avoir enterré dans mon jardin dix mille écus qu'on me rendit hier. Dix mille écus en or chez soi est une somme assez … Ô ciel! je me serai trahi moi-même. La chaleur m'aura emporté ; et je crois que

j´ai parlé haut en résonnant tout seul …

 

Cléante : « Ne vous tourmentez point , mon père, et n´accusez personne. J´ai découvert des nouvelles de votre affaire et je viens ici pour vous dire que si vous voulez vous résoudre à me laisser épouser Marianne, votre argent vous sera rendu.

 

 

El Ávaro

 

El avaro fue representado por primera vez el 9 de septiembre de 1668.

 

La acción pasa en París. Harpagón, rico burgués viudo y padre de dos jóvenes: Cléante y Ëlise.

 

Élise está secretamente comprometida con Valère, gentil hombre napolitano que le salvó la vida y que se introdujo en la casa de Harpagón como intendente.

 

Por su lado, Cléante quiere casarse con una joven sin fortuna, de la que está profundamente prendado.

 

El hermano y la hermana temen que sus proyectos de matrimonio choquen contra la oposición irreductible de Harpagón, cuya tiranía y avaricia deploran, y quien ha enterrado en su jardín, una suma de diez mil escudos de oro; pues teme ser robado.

 

Harpagón no tiene problema de guardar en su casa una suma de dinero y está feliz de tenerla bien custodiada para su uso personal. Para eso inventó, en su casa, un escondite, porque cree que las cajas fuertes no son seguras y no confía en ellas; pues, sería la primera cosa que atacarían los ladrones. Piensa en voz alta: “no sé si es seguro haber guardado los diez mil escudos de oro enterrados en el jardín”; y luego calla, porque tiene miedo que alguien lo haya escuchado.

 

Cléante, su hijo, le dice que no se atormente más; y, le confiesa haber encontrado el tesoro; pero, si él acepta su casamiento con Mariane, va a recuperar todo el dinero.

 

El burgués gentilhombre” es de 1670. Se trata de una comedia-ballet con música de Jean Baptiste Lully, compositor favorito del Rey; en la cual ridiculiza a un rico e ingenuo comerciante, Monsieur Jourdain, que aspira a ser recibido en la corte y toma clases de música, baile y filosofía, con un falso profesor que lo engaña.

 

Otra de las obras de Molière fue “Las mujeres sabias”, escrita en 1672.

 

Y su última comedia: “El enfermo imaginario”, data de 1673,

 

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y trata sobre un hipocondríaco que teme a los médicos. Su estilo sigue la tradición de las sátiras populares de los siglos XVI y XVII.

 

El 17 de febrero de 1673, mientras presentaba esta obra en el Palais Royal, Molière sufrió un malestar creciente; pero, pese a las recomendaciones de sus compañeros, no interrumpió su actuación.

 

Al terminar el último acto, luego de haber pronunciado el macarrónico juramento con que Argán se convierte en médico, y aún resonando los aplausos por su interpretación, fue retirado de la escena, víctima de un grave vómito hemorrágico que, horas más tarde, lo llevó a la muerte.

 

Como se dijo en su momento, Molière eligió morir “debout et dans son rang”.

 

En 1817 sus restos fueron trasladados al Cementerio del Père- Lachaise, donde fueron depositados a la vera de la tumba de su amigo La Fontaine. Entre el torrente de honras póstumas, merece citarse el epitafio del padre Bonhours, quien citando a Gómez de la Serna, dice: “Molière, nada a tu gloria faltaría, si entre los defectos que tan bien descubriste, pudieras haber incluido la negra ingratitud”.

 

Las sátiras de Molière fueron dirigidas en contra de las convenciones sociales y las debilidades de la naturaleza humana, toda una pintura de la sociedad francesa de la época.

La Fontaine le escribió este epitafio: “Bajo esta tumba yacen Plauto y Terencio, pero en realidad sólo yace Molière”.

 

Fue el maestro de la bufonada, pues sabía extraer todo el potencial de los estereotipos que retrataba. Estudiaba sus gestos, sus expresiones faciales, sus chistes, por eso no sólo era autor, sino actor; y supo reunir a su derredor, actores y actrices brillantes, formando la base y el preludio de lo que llegaría a ser la famosa “Comédie Française”, conocida también como el Teatro de Molière.

 

Se señala que hasta nuestros días no llegó ningún escrito de su puño y letra, ya que no se acostumbraba a conservar los manuscritos después de su publicación. El genio de Molière se agiganta en el campo de la sátira burlesca. Por sus obras desfila una abigarrada galería de vicios y defectos capitales, aunque lo que más satiriza es la falsedad de ciertas personas que pasan o pretenden pasar por respetables. Naturalmente, la protección del rey contribuyó en gran medida al éxito de las piezas de este gran autor-actor y a la valentía de sus sátiras; pero, no por ello dejó de contar con enconados enemigos.

 

Sus obras siguen gozando de gran popularidad, por la gracia ligera y la vitalidad que en ellas se respira al referirse a tipos humanos de permanente actualidad.

 

Elena Perla Picsun

 

 

L'École des Femmes”, de Molière

Ilustración de la edición de 1719

 

 

BIBLIOGRAFIA

 

WIKIPEDIA

 

CLASSIQUE LAROUSSE, PUBLIÉS SOUS LA DIRECTION

DE FÉLIX GUIRAND, AGRÉGÉ DES LETTRES PROFESSEUR DE  PREMIÈRE AU  LYCÉE CONDORCET.

 

MAURICE FAVERGEAT, AGRÉGÉ DES LETTRES,

PROFESSEUR AU LYCÉE CHARLEMAGNE.

 

CLASSIQUE LAROUSSE, DIRIGÉ PAR LÉON LEJEALLE

AGRÉGÉ DES LETTRES

 

 

« Le Malade Imaginaire », de Molière

Ilustración de Jean Michel Moreau

 

 

Molière

Playwright and actor

 

His real name was Jean Baptiste Poquelin. He was born in Paris on January the 15th, 1622; being the eldest son of a wealthy family.

 

He had a life full of success, gladness, misfortune, promotions and downfalls.

 

The same as Shakespeare, he left a huge literary production. His father, Jean Poquelin, was upholsterer; and his mother, Marie Cressé, daughter of a prosperous bourgeois family, was who taught him to read, with an edition of “The Plutarch's parallel lives”.

 

He studied in the Jesuit College Louis le Grand, in Clermont, where only noble and bourgeois boys were admitted, with severe differences between them, according to their social status. During that time he studied Latin and Greek, and frequented the learned people of his time.

 

When he was still an adolescent, and thanks to his maternal grandfather, he became acquainted with the Art of the “transhumance”: floured Italian comedy artists from the “Pont Neuf” (New Bridge) who used to play in the streets. Meanwhile, with his paternal grandfather, stallholder in Saint Germain, he mixed with the people of this typical area of Paris.

 

In 1631, his father bought the post of upholsterer, annexed to the one of chamberlain of the king.

 

He obtained the title of Lawyer at the College of Clermont, where he met who later would be his protector: Prince Conti. But he did not practice this profession for long, because he had to succeed his father as stallholder of Louis XIII.

 

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Nonetheless, theatre attracted him still from his childhood and he decided to use the pseudonym of Molière to avoid putting his family to shame.

 

According to some versions, Molière was a trademark of wine that enjoyed the table of the author, mitigating the fits of sickness he suffered. Another version with literary grounds said that during his youth, he had been impressed and read with enthusiasm a novel written by an author who called himself Molière d'Essertine.

 

In 1643 he joined the theatre company created by the Béjart family, professional actors. Already through the name of Molière, he presented and played his works around France during thirteen years, collecting no success but only debts, which he had to pay with prison.

 

Fortunately he managed to be famous afterwards: King Louis XIV logged the company in the “Petit Bourbon” where “Les précieuses ridicules” (The affected ladies) was released in 1659 with great hit. This work was written in the old farce style and offended the ladies, who demanded the location being destroyed.

 

 

In 1661, “L'école des Dames” (The School for wives) was written. This work introduces a change in the farce way and is considered as the first serious comedy of the French literature, where the role of women in society and their preparation for the world is analysed. It finished in a big satyr on the materialist values of the epoch; and, thus, was accused for being impious and vulgar.

The following is a brief description of this play: (You can find it in French in the original Spanish version of this paper).

 

 

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The School for wives

Was played for the first time in the PALAIS ROYAL, the 26th of December, 1662. In the first part, Lord Arnolphe (42 years old), wants to be presented as Lord of the Souche to the very young Agnes, whom he has decided to marry.

 

He is afraid to be a deceived husband and enjoys making laugh about cuckolded ones, maintaining a list of them.

 

In the meantime, Agnes falls in love with Horace, and Horace with her. They both believed to be destined one to the other by the will of their respective parents.

 

The plot is tricky. When Arnolphe comes on stage, he is already fooled.

 

In 1662, Molière fall deeply in love with Armanda, the daughter of Madeleine Béjart, who has become a beautiful woman and acceptable comedian. He married her. In 1663, Louis XIV acted as godfather for their first child, and gave the company a subside of a thousand annual pounds. This patronage stimulated the creation in Molière, who never stopped writing, even after the premature death of his first son, the sour disagreements and infidelities of his wife, and the relapses into his chronical pulmonary process.

 

TARTUFFE had a first version in 1664 and the definitive in 1669. It is one of his most famous characters: a religious hypocrite. This play was prohibited by the king during five years even though it diverted him a lot, because the miserly hypocritical Tartuffe, clad into a priest, was offending the powerful French clergy.

 

THE MISANTHROPE (1666) is about another type of fool: a man with high moral principles who uses to criticise the weakness of everybody else; without being able to see the defaults of Célimène, from whom he is enamoured and who personifies the same society he condemns.

 

The première of the play considered his masterpiece was on January the 15th, 1665. The title is DON JUAN (in Spanish on the original) and is about a sinner who wants to love freely every woman he likes. Some people saw this play as a prototype of disproportion.

 

In it, irony, sarcasm, impertinence, offence, lack of respect and blasphemy are masterly managed. The performance looks as the personification of the struggle between classicism and baroque.

 

Another work which was presented in 1666 is: LE MÉDECIN MALGRÉ LUI (The Doctor in spite of himself). This is a satyr about the medical profession.

 

The première of L'AVARE (The Miser): an acid comedy based on a work of Plato, took place on the 9th September, 1668. About it, we translate the following comment:

 

 

L'AVARE

 

The action is in Paris in the house of Harpagon, rich bourgeois widower, father of two child: Cléante and Élise.

 

Élise is secretly fiancé to Valère, Neapolitan gentleman who saved her life before introducing himself in the house of Harpagon as an intendant.

 

On another side, Cléante wants to marry a young girl without wealth, of whom he is deeply enamoured.

 

Brother and sister are afraid their project of wedding could not be realized because of the implacable opposition of the tyrant and miserly Harpagon.

 

Harpagon had buried ten thousand escudos in his garden and feared that he may be robbed:

 

Harpagon: “Sure, it is not a little trouble to keep at home a big quantity of money; and lucky who has all his riches well placed, conserving only what he needs for his living. It is not a little embarrass to search all the house to find a good hiding place: because strongboxes are not enough for me; I'll never entrust them. In my opinion, they are good baits for thieves; the first things they would look for. Nonetheless I don't know if I was doing well burying in my garden the ten thousand escudos they gave me back yesterday. Ten thousand escudos at home is quite a lot... My god! Am I betraying me! It is because of the heat; I think I was speaking aloud when reasoning to myself...

 

Cléante: “Don't torment yourself, father, and don't accuse nobody. I discovered something about your busyness and I was coming to tell you that if you consent to let me marry Marianne, you will have your money back.

 

LE BOURGEOIS GENTILHOMME (The Bourgeois Gentleman) It is from 1670, about a comedy-ballet with music of Jean Baptiste Lully, favourite composer of the king. In it he ridicules a rich and ingenious tradesman, Monsieur Jourdain, who, longing to be received in court is taking music lessons, dance and philosophy, with a fake professor misleading him.

 

Another work of Molière is LES FEMMES SAVANTES (The learned women), written in 1672.

 

And the last one : LE MALADE IMAGINAIRE (The fancy sick) is from 1673. It is about an hypochondriac who fairs doctors. Its style followed the traditional popular satyr of the XVI and XVII centuries.

 

On February the 17th, 1673, when playing this work in the “Palais Royal”, Molière is attacked by a crescent illness but does not stop playing, in spite of his companions recommendations.

 

At the end of the performance's last part, after having taken the oath converting Argán into a doctor, under the applauses for his actuation, he was taken out of the stage vomiting blood. Some hours later, he was dead.

 

Like it was said in that moment: Molière chose to die debout et dans son rang” (in French on the original).

 

In 1817, his mortal remains were transferred to the cemetery PÈRE LACHAISE, next to the tomb of his friend Lafontaine. Among the torrent of posthumous honours, laid the epitaph of Father Bonhours, quoting Gómez de la Serna, on which can be read: “Molière, nothing to your glory would be missing, if only, among the defaults you so well discovered, you had added the nasty ingratitude”.

 

The satyrs of Molière are against social conventions and human nature's feeblenesses: a whole description of the French society of that epoch. Lafontaine wrote this epitaph for him: “Under this tomb are Plautus and Terence; but to say the truth, only Molière is reposing”.

 

He was master in buffoonery, knowing how to use the whole potential of the stereotypes he was playing. He studied his gestures, expressions, jokes. He was not only an author but an actor; and he knew how to gather around him the brilliant comedians who were to constitute the base of what is now the famous COMÉDIE FRANÇAISE, also known as the THÉÂTRE MOLIÈRE.

 

It has to be said that, nowadays, we have nothing written by his own hand, because it was not in use to keep the manuscripts after publication. The genius of Molière is growing huge with the burlesque satyrs. Through his work, parades a colourful gallery of vices and capital sins. What he wanted to emphasize most was the falseness of certain persons who are considered, or wanted to be considered, as respectable. Naturally, the protection of the king contributed greatly to his success and encouraged him to write his conflicting satyrs; but this patronage did not avoid him having to fight against an inflamed enmity.

 

In our times Molière is still very popular, for the lightness and vitality of his works and, above all, for his continuous referring to human characters of permanent actuality.

Author of the paper: Elena Perla Picsun

English version by Mariette Cirerol

 

 

 

A page from the 1470 Ulrich Han printing of “Plutarch's parallel lives”.

 

Una página de “Las Vidas Paralelas de Plutarco”, edición de Ulrich Han: 1470.