Philon de Alexandría

Filósofo que vivió en los tiempos de Jesús de Nazareth (20 AC-50 DC)

Philosopher born before the birth of Jesus and died long after his death

 

por Mariette Cirerol, Málaga, España

 

Se aprende viviendo, se aprende estudiando. Y, referente a los antecedentes de nuestro tiempo, al principio de nuestra era y a la evolución de la mente humana: desde su despertar hasta nuestros días, se aprende leyendo. Yo no conocía nada de este importante pensador hasta hace muy poco. Fue a través de un libro de Earl Doherty: El Puzzle de Jesús, publicado por primera vez en inglés, por Canadian Humanist Publications, en Canadá, donde vive. La versión que leí es una traducción al español, por Marta García Martínez. A mi parecer, la obra retrata la investigación que hace el autor sobre la figura de Jesús de Nazareth, mediante la búsqueda de los rastros que debió de dejar en la historia. Quiere ser una novela, pero como tal no me convence. Los personajes son ficticios, mas los documentos que cita, que vienen a ser los verdaderos protagonistas, son certeros y se pueden comprobar.

 

La figura de Filón me interesa, más que nada, por el hecho de haber vivido en el tiempo de Cristo. Al ponerme a estudiarla, espero encontrar alguna referencia a la vida de ese gran hombre llamado Jesús, que vivió sobre la Tierra y que tanto influenció, y sigue influenciando nuestra era, hasta el punto de crear un antes y un después.

 

Navegando entre libros y dentro de Internet, en busca de conocimiento, la primera barrera con la cual me topé, fue debido a que el nombre de FILO, como venía mencionado en el libro, no aparecía por ninguna parte. Finalmente, di con él, al acordarme que, en griego, la letra “F” se traduce por “PH”. Aquí, sí que figura este pensador, que no merece el olvido en el cual se ha quedado, porque escribió una grandísima cantidad de libros, abriendo una ventana fidedigna sobre el movimiento cultural y religioso de su tiempo.

 

Nació en Alexandría en el año 20 AC, y murió en el año 50 de

nuestra era.  Se sabe muy poco sobre su vida,  desgraciada-damente. Sin embargo, Josephus, llamado también Yosef Ben Matityahu (José, hijo de Matías), o Flavio Josefo, nacido en el año 37 ó 38 después de Cristo, y fallecido en el 101, algo escribió sobre Philon, que seguidamente y en su totalidad, debido a su brevedad, vamos a reproducir, traducido al español:

 

Había ahora un tumulto levantado en Alexandría, entre los habitantes judíos y los griegos; y se escogieron tres embajadores en cada uno de los partidos opuestos, que se presentaron ante Gaius. Uno de estos embajadores del pueblo de Alexandría, era Apion*, que lanzó muchas blasfemias en contra de los judíos, y otras cosas: culpándoles de menospreciar los honores debidos al Caesar. Decía que todos los que pertenecían al Imperio Romano elevaban altares y templos a Gaius, y por otra parte lo recibían universalmente como se recibe a los dioses. Tan sólo estos judíos piensan que es deshonorable para ellos levantar estatuas en su honor, asimismo jurar en su nombre. Muchas de estas cosas severas fueron dichas por Apion, con el propósito de provocar la ira de Gaius contra los judíos, como es normal que lo fuera. Mas Philo, el portavoz de la embajada judía, un hombre eminente en todos los aspectos, hermano de Alejandro el “alabarch”**, a quien no le faltaba conocimientos en filosofía, se adelantó para hablar en defensa de estas acusaciones; pero Gaius se lo prohibió y le ordenó salir del recinto. Estaba tan encolerizado que se temió lo peor. Así que Philo salió y dijo a los judíos que le estaban esperando fuera, que tenían que armarse de mucho valor porque Gaius estaba furioso contra ellos; pero que, en realidad, ya había puesto a Dios en contra suya.

(Antigüedades Judías)

 

*Apion (20 AC – 45 DC) fue un gramático greco-egipto, sofista y comentarista de Homer. Flavius Josephus lo criticó en su obra: En contra de Apion.

 

** Alabarch era el título griego que se daba al oficial que estaba a la cabeza de los judíos de Alexandría, en los tiempos Helénicos del principio del Imperio Romano.

 

Cuando Yosef habla de Gaius, hay que suponer que lo hace de Calígula.

 

 

 

Ahora, en el Larousse Ilustrado, encuentro a mi protagonista bajo la letra “F”. Ponen: Filón de Alexandría, y sitúan su muerte en el 54 DC; le dan cuatro años más de vida. Otros autores que escriben sobre él, dicen que no se sabe cierto cuando nació ni cuando falleció.

 

En Internet, más precisamente en la página:

http://www.earlyjewishwritings.com/philo.html

está gran parte de sus libros traducidos al inglés. Al principio hay un índice donde se puede escoger y leer lo que más interesa.

Me estoy proponiendo leerlos todos – vamos a ver si aguanto – para que esta ponencia sea verdaderamente interesante y útil.

 

Para empezar, me he leído el prefacio de la edición original de YONGE; en inglés, por supuesto. Y lo que he sacado de ello, es que Philon me interesa todavía más. Pertenecía a una familia muy rica e influyente en su tiempo. Era judío, parece ser que fariseo, pero vivía en Alexandría, donde moraba la gente culta pudiente, para estar cerca de la famosa biblioteca que guardaba un compendio de valiosos volúmenes encerrando la sabiduría del momento. En ella se podía encontrar obras sobre los pueblos y religiones del mundo entonces conocido; exceptuando, por supuesto, los 40.000 tomos que, por incon- solable desgracia, se quedaron almacenados en el puerto, durante el terrible incendio del año 48 AD. En Alexandría cono en Atenas, cabía la posibilidad de toparse con los filósofos más eruditos, en la calle.

 

Philon era el jefe de la embajada judía, enviada a Calígula con la esperanza de hacerle desistir de su intención de erigir su efigie, en forma de estatua, en el templo de Jerusalem; lo que, no cabe ninguna duda, ofuscaba tremendamente a los judíos. Lo consideraban un sacrilegio que se tenía que impedir a toda costa. Lamentablemente, no tuvo éxito la petición, y tan sólo la desaparición del tirano – que murió asesinado – logró librarles de la tremenda profanación. Afortunadamente, a pesar del fracaso de la gestión, el crédito del pensador no disminuyó; puesto que, no mucho después, uno de sus sobrinos, Tiberius Alexander, consigue casarse con Berenice, hija del Rey Agrippa de Judea***.

 

*** En otros escritos, lo que se lee es que el casamiento de Berenice fue con Marcus, hermano menor de Tiberius. También se lee que Berenice contrajo matrimonio varias veces; la primera, a los 13 años – seguramente obligada - ; y que el hombre del cual estaba enamorada, era su propio hermano, llamado Agrippa como su padre.

 

Filón era un judío creyente y sabio. No despreciaba las otras religiones, procurando enriquecerse con lo bueno contenido en cada una de ellas. Hasta soñaba con amalgamarlas todas en una sola, basándose, principalmente, en la sabiduría manada de Grecia y de Judea, mas sin menospreciar la que pudiera provenir de otras partes del mundo. Era un gran admirador de Platón y de su enseñanza. Al respecto, se solía decir en su entorno: “Una de dos: o bien Platón Filonosea, o Filón Platonea. Más adelante, los estudiosos empezaron a considerarlo, y siguen considerándolo, como el primer Neo-Platonista.

 

Sobre la creación, me parece a mí que tiene una idea algo más adelantada que la religión católica de nuestro tiempo, ya que no considera a Dios como un juez todopoderoso. Él dice que, al principio, sólo existía el espíritu de Dios, insustancial e invisible; que creó el universo espiritual en su “mente” antes de duplicarlo en la materia, logrando una copia fidedigna en seis días. Añade que los seis días sólo se citan para nuestra comprensión, ya que el tiempo fue creado posteriormente y es ajeno a cualquier actuación de Dios, que tan sólo necesita pensar en algo para que exista. Se ha elegido el número seis porque, según Filón, es el más perfecto, y la perfección del universo no se puede superar. El seis, dice, contiene el dos: símbolo de la feminidad, tres veces; y el tres: símbolo de la masculinidad, dos veces. Lo extraño es que, en nuestro tiempo, se considera el 666 como diabólico; mientras que para Filo debió de ser el sumo de la perfección, por manifestarse el 6 tres veces seguidas . Filón divide el universo en espiritual y material, pudiendo únicamente acceder al espiritual con la mente.

 

Al hablar de la creación, le gusta tomar como referencia a Moisés, cuando dice: “Las tinieblas estaban sobre la faz del abismo”. Insiste en que la palabra “día” no tiene que interpretarse literalmente, ya que podría significar lo mismo siglos que segundos, al no existir el concepto de tiempo. Al principio, sólo había un inmenso y caótico abismo; luego el aire, que era negro, lo envolvió; hasta que Dios, en séptimo lugar, hizo estallar la luz que lo iluminó todo.

 

Filón dice que el aire es el aliento de Dios. Desde luego, el aire es el aliento de la Vida; y a la Vida, se la puede llamar Dios.

 

Me he parado un poco de escribir para leer un artículo de un hombre que se dice culto y creyente: el Doctor Edwin L. Kerr San Juan – graduado en tres universidades americanas, ingeniero de electrónica, Doctor en física, con especialidad en la óptica no lineal del poderoso rayo láser, fue profesor en cuatro universidades; escribió para la NASA sobre la importancia de los rayos láser para comunicar con la Tierra desde el espacio, y asimismo con una nave que estuviera cerca del planeta Marte. La NASA le dio un premio por el diseño de un telescopio adaptado para recibir señales ópticas de naves espaciales navegando cerca de los planetas exteriores (Marte, Saturno), o más allá del sistema solar, hasta una distancia de mil unidades astronómicas. El telescopio, de 10 metros de diámetro, sería uno de los más grandes del mundo –... (Todo esto lo afirma él, lo he copiado de su página)

 

Este señor compara la creación descrita por Moisés con los últimos descubrimientos de la astronomía; diciendo que coincide con lo que sabemos ahora; y se pregunta ¿cómo fue posible que Moisés, obviamente sin tener los medios y la tecnología de nuestro presente, pudo describir con tanta precisión la creación del universo? ... El artículo del Doctor Eswin L. Kerr San Juan, fue escrito en 1999. La ciencia ha dado pasos de gigante desde entonces.

 

(Desgraciadamente, la web donde encontré estos datos ha tenido que cerrar, quizás a causa de la crisis económica que estamos sufriendo. Sin embargo, si os interesa saber más, supongo que os bastará escribir el nombre de este señor en Google. Puede que deis con él en alguna parte.)

 

Volviendo a Filo, me parece bueno su razonamiento al pensar que Dios es energía. Sin embargo tengo que decir que, para mi gusto, su estilo es demasiado lento y repetitivo; mas puede

 

 

ser que la constante reiteración fuera necesaria en su tiempo, para un mejor entendimiento y asimilación.

 

Además, no encontré nada sobre Jesús.

 

 

Antigua Biblioteca de Alexandría

Antique Library of Alexandria

 

 

 

Philon of Alexandria

by Mariette Cirerol, Málaga, Spain

 

We learn living, we learn studying; and, when we refer to ancient times, to the beginning of our era and to the evolution of the human mind: from its awakening to our days, we learn reading. I did not know about this important thinker until little ago. I began to take acquaintance with him through a book written by Earl Doherty: The puzzle of Jesus, published first in English by Canadian Humanist Publications, in Canada, where he lives. The version I read is a Spanish one, by Marta García Martínez. It seems to me that this work is a kind of report about the investigation the author is making on Jesus of Nazareth, in search of the traces he ought to have left in history. The book wants to be a novel, but as a novel it does not convince me. The characters are fictitious, nonetheless, the documents he quotes, which are the true protagonists, are authentic and can be verified.

 

Philon interests me, most of all, because he lived in the time of Christ. Reading about him, I hope to come across some reference about Jesus of Nazareth, that important man who lived on the Earth, and had such an influence in our world, that since his advent, history is divided into before and after him.

 

Voyaging into books and Internet, searching for information, the first barrier I encounter is about the name. The author quoted him as FILO; and “Filo” did not appear in my dictionaries, encyclopaedias, and neither in Internet. I finally remember that the letter “F” becomes “PH” in Greek. Thus, this great thinker who does not deserve to be forget, can be easily found. He wrote a lot of works, opening a reliable window on the cultural and religious movement of his time.

 

He was born in Alexandria in 20 BC and died in 50 AC. Unhappily, Very little is known about his life. Nonetheless, Josephus, also named Yosef Ben Matiyahu (Joseph, son of Matthew), or Flavio Josefo, born between 37 and 38 after Christ, and deceased in 101; wrote the followed text – quoted in full for its shortness - on Philon:

 

"There was now a tumult arisen at Alexandria, between the Jewish inhabitants and the Greeks; and three ambassadors were chosen out of each party, that were at variance, who came to Gaius. Now one of these ambassadors from the people of Alexandria was APION*, who uttered many blasphemies against the Jews; and, among other things that he said, he charged them with neglecting the honors that belonged to Caesar; for that while all who were subject to the Roman empire built altars and temples to Gaius, and in other regards universally received him as they received the gods, these Jews alone thought it a dishonorable thing for them to erect statues in honor of him, as well as to swear by his name. Many of these severe things were said by APION, by which he hoped to provoke Gaius to anger at the Jews, as he was likely to be. But PHILO, the principal of the Jewish embassage, a man eminent on all accounts, brother to Alexander the alabarch,** and one not unskillful in philosophy, was ready to betake himself to make his defense against those accusations; but Gaius prohibited him, and bid him begone; he was also in such a rage, that it openly appeared he was about to do them some very great mischief. So PHILO being thus affronted,

 

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went out, and said to those Jews who were about him, that they should be of good courage, since Gaius's words indeed showed anger at them, but in reality had already set God against himself." [Antiquities of the Jews, xviii.8, § 1, Whiston's translation (online)]

 

*APION (20 BC – 45 DC) was a Greek-Egyptian grammarian, sophist and commentator on Homer. Flavius Josephus criticized him in his work: AGAINST APION.

 

**ALABARCH was a Greek title given to the leader of the Jews in Alexandria, in the Hellenic times, at the beginning of the Roman Empire.

 

When Josephus mentions Gaius, he is supposed to speak about Caligula.

 

And now, in the illustrated Larousse, I find my philosopher under the letter “F”. There, it is quoted that he died in 54 AC: giving him four years more of life. Other scholars said the dates of his birth and death are only approximately known.

 

In Internet, more precisely on page:

http://www.earlyjewishwritings.com/philo.htm

you can find a great quantity of his books, translated into English. At the beginning of the web, there is an index where you can chose and read what is of interest to you.

I proposed myself to read all of them – we will see if I make it – in order this paper of mine may be of some use for you.

 

To make a start, I read the preface in YONGE's original edition, which is in English; and what I take from it, is that Philon interests me still  more.  He belonged to a very rich and influential family; was Jewish, Pharisee it seems; but lived in Alexandria, where wealthy illustrated people used to abide, longing to be near the famous library that contains quantity of codex of great value, with all learned wisdom and knowledge available in that epoch. There, man was able to find all kind of works about the nations and religions of the world; but not, of course, the 40.000 volumes that unhappily were destroyed by fire in the year 48 BC. In the streets of Alexandría and Athena, you could actually come across the more important philosophers.

 

Philon was the chief of the Jewish mission sent to Caligula with the hope to make him desist in his intention to raise his effigy in the temple of Jerusalem; which no doubt was greatly hurting the Jews, who wanted to impede it at any cost. Unfortunately, their demand had no success. Only the decease of the tyrant, who was murdered, liberated them of such tremendous profanation. Luckily, in spite of the failure of his mission, the reputation of the thinker did not diminish, for not longer after these facts, one of his nephews, Tiberius Alexander, married Berenice, daughter of the King Agrippa of Judea***.

 

***In other writings, what we read is that the marriage of Berenice was with Marcus, the young brother of Tiberius. It is also said that Berenice was married several times, the first one at the age of thirteen – surely obliged – ; and that the man with whom she was in love was his own brother, called Agrippa after their father.

 

Philon was a believer and learned Jew. He did not look down to other religions, instead he procured to enrich himself with what he found good in each one. He even thought to amalgamate all of them in a unique credo, taking mainly as a base, the wisdom pouring from Greece and Judea, but without despising the goodness that may come from other parts of the world. He was a great admirer of Plato and his teaching. In that respect, people used to utter: “Plato Philonizes or Philon Platonizes, what would you say?” With the time going on, scholars began to consider him as the first Neoplatonist nowadays we still think he is.

 

About the creation of the world, it seems to me that he has a more advanced idea than the Catholic religion of our times; for he does not consider God as an almighty judge. He said that at the beginning only the spirit of God existed, insubstantial and invisible; that he created a spiritual universe in his mind before duplicating it into matter and obtaining a fair copy in six days. He added that those six days are mentioned only for us to comprehend; for time was created afterwards and has nothing to do with whatever actuation of God, who only needs to think to produce life. Number six was elected because, according to Philon, is the more perfect, and the perfection of the universe cannot be overcome. Number six, he said, contains number two: feminine symbol, three times; and number three: masculine symbol, two times. - What amazes me is that in our times we consider number 666 as diabolic; meanwhile for Philon it must have been the supreme perfection, as number six, for him the best of the numbers, is mentioned three times. - Philon divides the universe into spirit and matter; the spiritual one being only accessible through the mind.

 

When he speaks about the creation, he likes to take Moses as a reference; specially when he says: “Darkness was over the face of the abyss”. He insists that the word “day” must not be interpreted literally, for it may signifies centuries as well as seconds, because the concept of time did not existed. At the beginning, there was only an immense and chaotic abyss; then the air, that was black, involved it until God, on the seventh manifestation, made light explode, illuminating the whole world.

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Philon says that air is the breath of God.

Without any doubt, air is the breath of Life; and Life may be called God.

 

I stop writing a while, to read in Internet, an article by a man who quoted himself as cultured and believer: Doctor Edwin L. Kerr San Juan - “graduated in three American universities, electronic engineer, Doctor of physics, specialized in the non lineal optic of the mighty laser; he taught in four universities, wrote for the NASA about the importance of laser beams to communicate with earth from the space, and also with a spaceship near planet Mars. NASA gave him a price for the design of a telescope adapted to the reception of optic signals from spaceships near external planets (Mars, Saturn), or beyond the solar system, until a distance of thousand astronomical units. The telescope, 10 m of diameter, would be one of the biggest in the world. …

 

(All of that is stated by himself, I just copied and translated it from his page. Original was in Spanish).

 

 

This scholar compares the creation described by Moses with the latest discoveries in astronomy; manifesting that it amazingly coincides. How Moses knew about it, he is wondering, when he obviously was devoid of the whole technology of our times. How could he so precisely describe the creation of the universe? … (This article was written in 1999. From then to now, science has advanced a lot, making gigantic steps).

 

(Unfortunately, the page where I took these notes is no more available, due perhaps to the financial crisis. But if you are interested in it, just type the name of the author on a search engine, and you may find it on another website.)

 

 

Returning to Philon, his reasoning seems good to me, particularly when sensing that God is energy. Though his style is too slow and repetitive for my taste; it must have been adequate for those times, to provide a better comprehension and registration in the mind of the reader.

 

Sorry to say that I did not find the slightest thing about Jesus.

 

Mariette

 

 

Ptolomeo II y su esposa, impulsores de la Biblioteca de Alejandría

Ptolomeo II and his spouse, founder of the library of Alexandria