Mujeres eruditas de la antigüedad

 

Hipatia de Alejandría

 

Hipatia de Alejandría nació en el año 370 d.C., en Alejandría (Egipto), y murió en esa misma ciudad en el 415.

Estudió matemáticas, aportando grandes contribuciones al desarrollo de las mismas.

Fue educada por su padre, Teón, un gran sabio muy querido y respetado por sus congéneres, que no se contentó con guardar  sus conocimientos de la ciencia para sus discípulos, sino que hizo artífice y partícipe de ellos a su propia hija; algo verdaderamente insólito en el siglo IV; pero común entre las grandes personalidades de las artes, que no tenían distinción entre sus hijos, varones o hembras.

 

Hipatia, por su parte, era mujer abierta a todo saber. Su educación académica y cultural se formó en todas las materias: matemáticas, filosofía, deporte, etc... etc...

 

Fue directora de la escuela platónica de Alejandría hacia el año 400 d.C. Allí, impartía clases de neoplatónica, entre otras. También enseñaba las ideas filosóficas de Plotino, el cual creía en una realidad última, más allá del alcance del pensamiento o del lenguaje.

 

Estudió la historia de las diferentes religiones conocidas en aquel entonces, la oratoria y el pensamiento de los filósofos. Viajó a Atenas y Roma, siempre con el afán de aprender y de enseñar. Llegó a simbolizar el aprendizaje y la ciencia, lo que los primeros cristianos identificaron con paganismo.  Los historiadores aseguran que superó en sabiduría, incluso a su padre.

 

Las enseñanzas de Hipatia de Alejandría tenían un nivel muy alto, sus alumnos procedían de todas las religiones y creencias; hasta algunos eran cristianos, a pesar de ir en contra de lo que predicaba la iglesia.

 

Uno de sus discípulos más famosos fue Sinesio de Cirene, quien llegó a ser obispo de Temópolis. Muchas cartas acreditan la gran admiración y respeto que Silesio le profesaba por su ciencia, sus enseñanzas y habilidades en el aprendizaje.

 

Otro de sus grandes alumnos, Hesiquio el Hebreo, escribió unas obras que se conservan, donde describe cómo era consultada Hipatia sobre administración, y cómo ella inventó un aparato para la destilación del agua, un hidrómetro graduado para medir la densidad de los líquidos, y un artefacto para medir el nivel del agua.

 

Hacia el año 412, Cirilo (después San Cirilo) ascendió a patriarca de Alejandría. Sin embargo, el prefecto romano de la ciudad era Orestes y ambos se convirtieron en acérrimos rivales políticos en la lucha por el control del estado y de la iglesia.

 

Hipatia era amiga de Orestes y esto, junto a los prejuicios contra sus enseñanzas, las cuales se consideraban fuera del control de las creencias cristianas, fue la causa de que fuese brutalmente asesinada por los monjes Nitrianos, seguidores fanáticos de Cirilo.

 

Otra versión: según Sócrates Escolástico, Hipatia fue asesinada por una muchedumbre alejandrina, bajo el liderazgo de Pedro el Lector.

 

Definitivamente, fue asesinada por cristianos que se sintieron  amenazados por la sabiduría de sus conocimientos científicos, demasiado profundos, según la iglesia de aquel tiempo, para una simple mujer.

 

Su muerte fue tan atroz, que pasó a la historia como una de las más terribles en muchos siglos, después de que ocurriera.

 

Se dice que Cirilo era su enemigo y que, a la vez, la admiraba; pero en los tiempos que corrían, no se podía consentir que una mujer se dedicase a la ciencia, y menos aún a esa clase de ciencia que difícilmente llegaban a comprender los eruditos.

 

Indiscutiblemente, Hipatia debía su sabiduría a su propio padre. Colaboró con él cuando escribió las once partes del comentario del Almagest, de Ptolomeo.

También se cree que colaboró en la redacción de la nueva versión de Los Elementos, de Euclides, los cuales sirvieron de base para ediciones posteriores, por ejemplo en Las Suidas, gran enciclopedia bizantina.

 

Dichos documentos son prueba de que Hipatia hizo comentarios sobre Arithmetica, de Diofanto; Las Crónicas de Apolonio; y sobre Astronómicos, de Ptolomeo.

 

Toda la obra de Hipatia se ha perdido, de ella sólo quedan algunas referencias.

 

Se encontraron algunas cartas de Sinesio, pidiendo consejo para la construcción de un astrolabio y de un higroscopio, que se atribuyen a su padre pero que pudieron estar dirigidas a ella.

 

La gran biblioteca de Alejandría, de la cual se cree que Hipatia fue directora, era la más importante del mundo: poseía más de 500.000 volúmenes, un zoológico, jardines botánicos, observatorios y salas de disección.

 

Hipatia fue educada según el ideal griego: MENTE CLARA EN CUERPO BELLO.

 

Los hechos de su muerte están recogidos por un obispo de Egipto del siglo VII, llamado Juan de Nikio.

En sus escritos justifica la masacre que se hizo en aquel año contra los judíos de Alejandría y también la muerte de Hipatia.

Cuenta cómo un grupo de cristianos impetuosos y violentos, seguidores del lector Pedro, fueron en su busca, la golpearon, la desnudaron, la arrastraron por toda la ciudad hasta llegar a un templo llamado Cesareo;  allí, continuaron con la tortura: cortando su piel y su cuerpo con caracolas afiladas, hasta que murió. A continuación, descuartizaron su cuerpo y lo llevaron a un lugar llamado Cinaron, donde finalmente lo quemaron.

 

De esta manera creyeron dar muerte a lo que ellos llamaban idolatría y herejía.

 

Tras su cruel muerte se abrió una investigación, de la cual no se supo nunca nada.

 

Fue una mujer bella y, posiblemente, adelantada a su tiempo.

 

 

Nicostrata

(llamada Carmenta por los italianos)

 

En la historia encontramos nombres de mujeres que no sólo han dejado huella en un determinado momento de sus vidas, sino que, a pesar de los muchos siglos transcurridos, sus trabajos se siguen utilizando como herramienta en toda la humanidad.

 

Nicostrata fue la madre de Evandro, rey de Arcadia, que fue tan estudioso que de ella se dice que fue la madre de las primeras quince letras latinas, que aún hoy se siguen utilizando en nuestros diccionarios y vocabularios.

 

Fue docta en letras griegas. No se consideraba humana, pues hacía predicciones y veía el futuro.

 

Era hija de Jonio; y se casó con el arcado Pallante, aunque otros historiadores dicen que era su nuera.

 

Se trasladó a Italia con su hijo, donde fijó su residencia.

 

La nombraron profetisa y adivina, ya que sabía predecir las cosas venideras. Lo hacía con versos cantados, lo que le valió el sobrenombre de Carmenta, por los italianos.

 

También se dice que fue la diosa del nacimiento y cuando murió, le dedicaron grandes festejos. Fue enterrada en el monte del Capitolio, donde transcurrió su vida, y levantaron un templo en su honor.

 

Esta zona, el Capitolio, fue llamada Los Carmentales, y sigue llamándose así hoy en día. El paso de los siglos no consiguió que su nombre se borrara.

 

María Angustias Moreno Barrios (2007)

 

 

 

Notas de la redacción

 

Sobre Hypatia, y a pesar de sus muchos e importantes trabajos que se perdieron a causa del implacable fanatismo religioso de su tiempo -- donde las creencias hacían política, destruyendo todo lo ajeno a su dogmatismo --, corrió y sigue corriendo mucha tinta.

 

La mataron vilmente, de una manera tan cruel que sólo al pensarlo se me pone la piel de gallina.  Me horroriza pensar que formo parte de una especie capaz de ensañarse de forma tan innoble contra sus propios hermanos: ni siquiera los animales más salvajes lo hacen.

 

A continuación reproduzco, con los arreglos necesarios para AIR, una pintura de 1885, donde el artista, Charles William Mitchell – que, a mi parecer, debió de ser cristiano --, representa a Hypatia, tal como la imagina momentos antes de su muerte; y “de su conversión”, según él, – lo que ningún historiador confirma y que sería una razón más para condenar la horripilante crueldad de sus verdugos, asesinos de sangre fría; y, lo peor, jactándose de serlo.  --.

En Internet, se puede ver este cuadro reproducido con todos sus colores y forma original, en varias páginas Web. Basta con entrar en el buscador de Google; y, allí, pasar horas y horas buscando y leyendo referencias sobre Hypatia y su tiempo; confrontarlas, y formar vuestra propia opinión.

 

 

Desnuda: su vestimenta le fue arrancada de mala manera

 

Importante: No hay que confundir a los dos Cirilos; el de Jerusalén murió en el año 386 de nuestra era, mientras que Hypatia fue asesinada en el 415.

 

All this and more can be found in English, in Internet, putting the name “Hypatia” in the “Google” search engine.

 

 

 

Mientras que sobre Nicostrata, aparte de un texto de Johan Boccacio: De las mujeres illustres en romance, Zaragoza, Paulo Hurus, Alemán de Constancia, 1494, fo. 31 v. y ss. así consta en la firma, más parece obvio que Boccacio es el autor y Hurus, el editor, por lo menos el que imprimió la obra --, en español medieval, que se puede encontrar en la página de Internet que cito a continuación, no he logrado dar con nada:

 

From Nicostrata, there is nothing to be found in Internet in English language. I only met the Web page mentioned at the botton, with a work of Johan Boccacio, printed by Paulo Hurus in 1494; and written in medieval Spanish.

 

http://www.uv.es/~lemir/Textos/Mujeres/Boc/Nicostrata.html

 

Su historia ha pasado a la mitología: nació en Grecia y, según el texto de  Boccacio, fue la inventora del alfabeto latino.

 

His history passed to be part of Latin mythology. She was born in Greece and, according to Boccacio, she was the inventor of the Latin alphabet.

 

 

Sobre Paulo Hurus, Impresor alemán, nacido en Constanza, se puede leer en :

http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=6974

On Paulo Hurus, German editor, born in Constance, I found nothing in English in Internet.

 

Las Carmentales son unas fiestas que se celebran todavía en Italia; sobre ello he encontrado lo siguiente :

 

“Las Carmentales” is the name of an Italian feast (January 11th  and 15th) in honour of Nicostrata, as a goddess who cares and help in childbirth.

 

CARMENTALIA : (Ante diem III Idus Ianuarias, Ante diem XVIII Kalendas Februarias – 11 y 15 de enero)

Las carmentales son las fiestas de Carmenta, una diosa de culto muy antiguo, cuya función inicial era la de proteger a las mujeres durante el parto. Compartía este encargo con las diosas Antevorta y Postvorta, denominadas así por la posición que podía tomar el niño en el alumbramiento.

http://gandia.nueva-acropolis.es/pagina.asp?art=3018

 

 

 

 

 

Learned women of ancient times

 

 

Hypatia of Alexandria

 

(The sketch above is signed: Gasparo, and was inserted in Elbert Hubbard’s pamphlet,

Little Journeys to the Homes of Great Teachers, Volume 23, No. 4, published in October of 1908)

 

Hypatia of Alexandria was born in the year 370 BC, in Alexandria (Egypt), and died in the same town, in 415.

She studied mathematics, contributing in great measure to their development.

 

She was educated by her father, Theon, a much respected and popular learned person, who was aware to teach scientific knowledge not only to his disciples, but to his own daughter; which was unusual in the IV century. Nonetheless, it was common among arts’ great personalities, who made no distinction between their children, were they male or female.

 

And Hypatia opened her mind to all kind of knowledge. She performed all academic and cultural matters, as mathematics, philosophy, sport, etc... etc...; and was promoted director of the platonic school of Alexandria around year 400 AC, where, she taught different matters, giving in particular neo platonic lessons.

 

She was admired as learning and science symbol; which was seen as paganism by the first Christians.

 

She taught the philosophical ideas of Plotinus, who believed that the final reality is further ahead of thought and language.

 

Her erudition was at very high level. Scholars from all religions and beliefs -- even Christians, despite the ban of their religion --, were attending her lessons.

 

She was also a great investigator, searching to attain more knowledge and skills.

 

It was even told by historians that she overcame his father’s learning.

 

She studied the history of the different religions known in her time, oratory and philosophers’ thought; and travelled to Athens and Rome, in her eagerness to improve her knowledge.

 

Hypatia’s most famous pupil has been Synesius of Cyrene -- after raised to bishop of Ptolemais (Temópolis), in the Libyan Pentapolis --, who wrote several letters, which reflect how he respected and admired her scientific skills.

 

Another pupil of her, Hesiquio the Hebrew, wrote some works   -- which are still conserved --,  where he describes how

 

much she was consulted about administration, and how she invented a machine to distil water, the graduated brass hydrometer and the hydroscope.

 

Around the year 412, Cyril (who would become later Saint Cyril) was promoted to Patriarch of Alexandria. However, the Roman prefect of the town was Orestes, and they became bitter politic rivals in the fight to obtain the state and church control.

 

Hypatia was a friend of Orestes and this, together with the prejudice against her learning, considered out of the Christian beliefs control, motivated her brutal assassination by Nitrian monks, fanatic followers of Cyril*.

 

Another version by Socrates Scholasticus said that she was murdered by a mob, leaded by a reader named Peter. **

 

Definitely, she was assassinated by Christians because they felt menaced by her wisdom in scientific skills, too much profound according to the Church of those times, for a plain woman.

 

Her death was so atrocious that still many centuries after, it is considered to be one of the most horrible ever occurred.

 

It is said that Cyril was his enemy, but also that he admired her.  In those times, man would not tolerate a woman being dedicated to science, furthermore when her skills surpassed erudites ones.

 

Under no doubt, Hypatia owned her learning to his father. She collaborated with him writing the eleven parts of an essay about Almagest, from Ptolemy.

 

It is also believed that she took part in a new version of Euclides Elements, used as a base for posterior ones, for instance in the Suda, big Byzantine encyclopaedia.

 

These documents are prove that Hypatia worked up essays. Some were about the Arithmetic of Diophantus; The Crónicas of Apolonio; and about Astronomicals, from Ptolemy.

 

The whole work of Hypatia is lost; from her, we have only some references.

 

Some Synesius’ letters asking for some advice to build an astrolabe and a hygroscope, attributed to Hypatia’s father, may be addressed to her.

 

It is believed Hypatia was working as the director of the Library of Alexandria, which was the more important of the world, containing more than 500.000 volumes, a zoo, a botanic garden, an observatory and dissection rooms.

 

Hypatia has been educated in accordance with the Greek ideal: WISE MIND IN BEAUTIFUL BODY

 

The facts of her death were collected by an Egyptian writer of the VII century, called John, bishop of Nikiû, justifying the massacre that took place in that year against the Jews of Alexandria, and also the murder of Hypatia. He tells how a mob of impetuous and violent Christians, followers of Pedro the reader, went for her, beat her, tore off her clothing, dragged her accross the whole city till they arrived to a temple called Ceasarion. There, they continued with the torture: her flesh was scraped from her bones with sharp oyster-shells till she died; after what they quartered her body and brought it to a place named Cinaron, where it was finally burned.

 

Thus, they thought to have killed what they called idolatry and heresy.

 

After her cruel death, an investigation had been open from which nothing was ever known.

 

She was a beautiful woman and, possibly, ahead from his time.

 

 

Editor’s notes

 

* There are two bishops named Cyril, and both were raised Saints: one is from Jerusalem and died in 385, before the massacre. The other is the one of Alexandria, who at least allowed the murder taking place. The Nitrian monks were banned from Egypt by Theophilus of Alexandria, predecessor of Cyril, around year 401 AC., according to what I read in Internet on page:

http://www.ccel.org/ccel/wace/biodict.html?term=Theophilus,%20bishop%20of%20Alexandria

where you can find more information about this.

 

** Socrates Scholasticus described the death of Hypatia thus, in his Ecclesiastical History:

 

“Yet even she fell a victim to the political jealousy which at that time prevailed. For as she had frequent interviews with Orestes, it was calumniously reported among the Christian populace, that it was she who prevented Orestes from being reconciled to the bishop. Some of them, therefore, hurried away by a fierce and bigoted zeal,whose ringleader was a reader named Peter, waylaid her returning home, and dragging her from her carriage, they took her to the church called Caesareum, where they completely stripped her, and then murdered her with tiles. After tearing her body in pieces, they took her mangled limbs to a place called Cinaron, and there burnt them. This affair brought not the least opprobrium, not only upon Cyril, but also upon the whole Alexandrian church. And surely nothing can be farther from the spirit of Christianity tha the allowance of massacres, fights, and transactions of that sort. This happened in the month of March during Lent, in the fourth year of Cyril’s episcopate, under the tenth consulate of Honorius, and the sixth of Theodosius (AD 415).”

 

History gives us names of women who not only were part of it in some marked moments of her lives, but whose works, despite so many centuries passing by, are still used in the whole world.

 

Nicostrata was the mother of Evandro, king of Arcadia, and so studious that she was called mother of the first fifteen Latin letters, which still in our days are to be find in all kind of dictionaries and vocabularies.

 

She was erudite in Greek letters. People did not consider her as a human woman because she saw and predicted the future.

 

She was the daughter of Jonio and married with the Arcade Pallante, even tough some historians say she was his daughter-in-law.

 

With her son, she emigrates to Italy were she made her living.

 

There, she was promoted prophetess and fortune-teller, for her talent to foresee what may occur in the future. Her advices were given into sung verses; for that Italian people began to call her Carmenta*.

 

It is also said that she was the Goddess of Birth and, when she died, big festivities were given in her honour. She was burried in Mount Capitolio, where she used to live, and where a temple was raised to honour her memory.

 

Author: Angustias Moreno Barrios (2007)

English version by Mariette Cirerol

 

 

* The one who sings (editor’s note)

Please go back to the original in Spanish, to see illustrations and some bilingual comments.