BASAVANNA

Y el señor de los ríos encontrados

 

La doncella Parvati, hija de Himalaya, el rey de la montaña, se retiró a las altas colinas para practicar austeridades muy severas. Un tirano titán llamado Taraka había usurpado el gobierno del mundo y de acuerdo con la profecía, sólo un hijo del Alto Dios Shiva podría derrotarlo. Shiva, sin embargo, era el modelo de dios del yoga; apartado, solitario, sumergido en la meditación. Era imposible que Shiva se interesara en engendrar un hijo.

 

Parvati decidió cambiar la situación del mundo compitiendo con Shiva en la meditación. Alejada, solitaria, sumergida en su alma, también ayunó, desnuda bajo el sol ardiente, y aumentó el calor haciendo cuatro fuegos suplementarios en los cuatro puntos cardinales.

 

El hermoso cuerpo se convirtió en una frágil estructura de huesos, la piel se volvió apergaminada y dura. El cabello lo tenía desgreñado y crecido. Los suaves ojos líquidos ardían.

Un día un joven brahmin llegó y preguntó por qué una persona tan hermosa había de destruirse con tales torturas.

“Mi deseo – replicó ella - es Shiva, Objeto Supremo. Shiva es un dios de la soledad y de la concentración inalterable. Practico estas austeridades para sacarlo de su estado de equilibrio y atraerlo hacia mí lleno de amor”.

 

Shiva – dijo el joven – es un dios de destrucción, Shiva es el Aniquilador del Mundo. El deleite de Shiva consiste en meditar en los crematorios, entre el humo de los cadáveres; allí contempla la podredumbre de la muerte y eso congenia con su corazón devastador; las guirnaldas de Shiva son de serpientes vivas. Shiva es un mendigo y además, nadie sabe nada de su nacimiento”.

 

La virgen dijo: “Está por encima del espíritu de los que son como tú. Es pobre, pero es la fuente de la riqueza; es aterrador, pero es la fuente de la gracia; puede ponerse a voluntad guirnaldas de serpientes o guirnaldas de joyas.

 

¡Cómo había de haber nacido si él es el creador de lo increado! Shiva es mi amor”.

 

El joven se quitó su disfraz; él era Shiva.

 

Kalidasa (1), Kumarasambhavam(1 b)

 

 

 

En la trinidad de dioses hindúes, Shiva (2) es el destructor, Brahma (3) el creador y Vishnu (4) el preservador. Shiva simboliza lo auspicioso y la prosperidad, su ocupación es la fusión y desintegración del Universo; en cada fase de sus movimientos hay una alternancia de efectos contrarios que aparecen o se sustituyen, cada desplazamiento suyo es creación y devastación…

A esta deidad venerable consagró su vida Basavanna (5). Pensador profundo, reformador social, poeta santo y maestro religioso.

 

…Los relatos de su vida proceden de muchas y diferenciadas fuentes.

Ciertas anécdotas colindan con relatos deificantes y míticos, pero todas hacen referencia a su lucha espiritual, a los esfuerzos por disciplinarse y a la trascendencia de sus enseñanzas.

 

Basavanna nació en una aldea llamada Bagewadi del distrito de Bijapur, en Karnataka (India del Sur), sus padres; Madarasa y Madalambike eran seres muy piadosos y profundamente religiosos.

 

Cuenta la leyenda que cierta noche, Madalambike tuvo un sueño maravilloso: Nandi, el toro que montara Shiva para llegar a este mundo arribó a la casa de la pareja, y el lugar ante su presencia, se anegó de luz, la claridad desbordaba puertas y ventanas y todo resplandecía como el oro. A la mañana siguiente Madalambike reveló el sueño a su esposo, quien interpretó lo soñado por su mujer como una anunciación.

 

Tiempo después, Madalambike dio a luz un hijo varón. Madarasa quiso que el gurú de la aldea viera al niño, quien al nacer parecía encontrarse en un estado de extrema beatitud. El gurú tomó al niño en sus brazos e impregnó su frente con vibhuti, el recién nacido abrió los ojos y cuando el santo ató el “linga” alrededor de su cuello, comenzó a sonreír.

 

El gurú dijo entonces: Por la gracia del dios Shiva, ha nacido un gran hombre que promoverá dharma en el mundo y luchará por el bien de la humanidad entera. Llámalo Basava

 

Años después, Basava, fue llamado afectuosamente Basavanna (hermano mayor).

Había nacido en Bagewadi, el año 1131 d.c.

 

Basavanna alcanzó la admiración de todo su pueblo por su bondad e inteligencia. Siendo adolescente aún, cuestionó las enseñanzas de los maestros, porque estaban sujetas a métodos tradicionales y concertados… Sus preguntas excedían el marco de lo establecido.

 

Así fue forjando un pensamiento independiente y complejo.

 

En el transcurso del tiempo sus cuestionamientos abordaron otros aspectos, religiosos y sociales: las desigualdades de casta, la creación de nuevos dioses, la sujeción a los moldes tradicionales, la esclavitud del pensamiento…

 

Con el deseo de adquirir mayor sabiduría, abandonó su hogar a la edad de dieciséis años y se dirigió a Kudalasangama, lugar santo donde convergen los ríos Krishna y Malapahari, para continuar su educación a los pies del guía espiritual de su aldea; quien se ocupaba del templo dedicado al dios Sangameshwara (6) y del funcionamiento de un Gurukula (escuela).

Su dedicación al estudio, modestia y generosidad le hicieron ganar el afecto de todos.

 

Los años pasaron, Basavanna incursionó en todas las ramas del saber y descolló en cada materia, creciendo intelectual y espiritualmente.

 

Baladeva, ministro en la ciudad de Kalyana oyó hablar acerca de los prodigiosos dones del muchacho y de sus enormes progresos en el conocimiento.

 

Kalyana era la capital del reino de Chalukya, gobernada por Bijjala soberano de la dinastía de Kalachurya.

 

Baladeva creyó en la importancia de un ser brillante como Basavanna para ocupar un lugar en la corte de Bijjala, pues argüía que la prosperidad y la fama del reino se acrecentarían.

También pensó que el maravilloso joven sería el mejor esposo para su hija.

Con tales propósitos llegó a Kudalasangama, y los comunicó al gurú, por quien sentía gran admiración y respeto.

 

Informado Basavanna acerca de los ofrecimientos, meditó largamente en cuanto a sus alcances, pero los desestimó creyendo que le impedirían lograr su ideal.

No obstante su maestro le aconsejó aceptar las propuestas, y confiando en la voluntad de Dios y por obediencia a su gurú, finalmente consintió.

 

En el año 1155, Basavanna emprendió viaje a la ciudad de Kalyana.

Allí comenzó a trabajar como oficial menor en la Hacienda del estado del rey Bijjala.

 

Muy pronto el monarca comenzó a admirar su agudo intelecto y capacidad administrativa. La revelación de una clave secreta por intermedio de Basavanna, posibilitó el descubrimiento de un tesoro oculto; el hallazgo provocó enorme abundancia en el estado y Bijjala plenamente satisfecho con el joven, lo designó Ministro de Hacienda.

 

Al poco tiempo Basavanna contrajo matrimonio con Gangambike, hija de Baladeva, y con Neelambike, hermana adoptada del rey. Su prosperidad aumentó, como su influencia en el reino. Mientras tanto algunos personajes de la corte comenzaron a conspirar contra él… Por entonces la religión y la vida social atravesaban una crisis muy grave.

 

Con el propósito de lograr la igualdad de todos y recuperar el camino de la vida virtuosa, Basavanna creó una nueva institución espiritual con fundamentos democráticos, que denominó “Anubhava Mantapa”.

En su seno no existían las diferencias de casta ni la discriminación hacia la mujer, todo el trabajo propendía al despertar espiritual y al rechazo de los rituales sin sentido. Sólo se requería un carácter piadoso y una entrega incondicional a los actos de devoción.

 

Anubhava Mantapa pronto llegó a ser popular. Devotos de Karnataka y otros lugares de la India comenzaron a llegar a Kalyana.

 

En ese ámbito de paz y recogimiento Basavanna pudo desarrollar sus ideas religiosas que contrastaban con la ortodoxia hindú, y a la vez concebir sus mejores poemas “vachanas(7), especie de epigramas que preconizan las virtudes del dios Shiva y reflejan la adoración del poeta por la deidad. Son textos “bhakti

 

Estas poesías, semejantes a los salmos e himnos cristianos, estaban escritas en kannada, lengua dravídica que junto al tamil, malayálam y télugu desarrollaron una literatura fecunda y propia. Las obras, de inspiración budista, corresponden al período del “kannada medio”, que tuvo su influencia en India durante los siglos XII y XVI…

 

El cuenco no es de un metal distinto

que el del espejo.

Cuenco y espejo son del mismo metal.

Devolviendo luz

uno se convierte en espejo.

Consciente, uno es del Señor;

inconsciente, un simple humano.

Venera al señor sin olvidarte,

al señor de los ríos encontrados.

 

Basavanna le da a Shiva el vocativo de “Señor de los Ríos Encontrados”, tal vez por no hallar una palabra adecuada para definir los aspectos de un dios recóndito, de personalidad imprecisa, que simboliza todas las ambigüedades.

 

El prestigio de Basavanna crecía en la corte por su sabiduría y piedad, como también las conspiraciones de sus enemigos. Estos, para desprestigiar al poeta, le comunicaron al rey que Basavanna tomaba dinero de su Hacienda para alimentar a la mayoría de sus seguidores, llamados Virasaivas o Lingayats (devotos de Shiva). Sin embargo, el santo poeta logró poner en claro la situación, convenciendo a Bijjala con pruebas contundentes, que la alimentación de los fieles era resuelta por las ganancias que obtenían ellos mismos con su trabajo. A la muerte de Baladeva, Basavanna ocupó su lugar en la corte. El celo de sus adversarios creció desmesuradamente y por una desgraciada circunstancia, pudieron alzarse con una deshonrosa victoria.

 

Cuando el santo admitió el enlace de la hija del brahmin Madhuvarasa con el hijo de Haralayya, perteneciente a una casta inferior, provocó la ira del grupo ortodoxo que se levantó en violenta protesta contra esa unión. Argumentaron que su sistema religioso había sido injuriado por Basavanna, y como  el deber del rey era mantener y proteger las costumbres y tradiciones religiosas, exigieron de Bijjala el castigo más severo para quienes infringían las leyes sagradas.

 

La presión ejercida por los ortodoxos, hizo que el rey condenara a muerte a la pareja; entonces Basavanna consideró que Kalyana se había convertido en un lugar impuro para residir, y por tal motivo dimitió a su ministerio agobiado por la violencia desatada. El poeta, practicante del “ahimsa”, no pudo soportar semejante crueldad…

 

La poesía de Basavanna, como todo texto religioso, trasciende lo literario… Como su vida, consagrada a la devoción y al despertar espiritual de sus hermanos.

 

Sus palabras son invocaciones, rezos, súplicas, tentativas de comunión con lo sagrado.

Aligeradas y elevadas como el aire, enredadas sutilmente en su tinta de infinito. Hijas de la luz, semillas dispersas de estrellas fugitivas, con cierta pureza incandescente que puede ser una invención de la mirada.

Cuerpo que fluye, desata y anuda todos sus fulgores.

Danza ritual, interminable, sobre brasas de viento, sobre la nieve en llamas.

Sueño en que se derrama un río sobre la piel de la tierra, y anda sobre sonidos y se detiene entre silencios.

Cuenco que arroja cielo sobre todo lo vacío… mientras amanece en el mundo.

 

 

…Desvinculado de la corte del rey Bijjala, Basavanna regresó a Kudalasangama. Allí pasó el resto de su vida entregado a las oraciones y la meditación.

 

 

Falleció en el año 1167 de nuestra era cristiana.

 

Hector Rico

Poeta y Escritor Argentino

Buenos Aires, febrero de 2007

 

 

 

Bibliografía

 

EL HEROE DE LAS MIL CARAS              Joseph Campbell

-Psicoanálisis del mito –

 

CANTOS A SIVA                                         Mirta Rosenberg

 

LAS LITERATURAS DE LA INDIA                Louis Renou

 

 

Glosario

Ahimsa: No violencia. Compasión por todos los seres.

Bhakti: Fe, amor y devoción por Dios.

Brahmin: Perteneciente a la casta hindú más elevada.

Dharma: Deber, elevada conducta ética. Rectitud.

Gurú: Maestro espiritual.

Linga: Adorno o talismán, que da testimonio de la fe en Shiva.

Vibhuti: Ceniza sagrada

 

 

Shiva y Pavati

 

 

 

Notas de la redacción / Editor’s notes

para los que quieran profundizar en el tema

for who wants to deepen into the theme

 

 

1 – Kalidasa

 

Se puede leer bastante sobre Kalidasa en:

http://www.canalsocial.net/GER/ficha_GER.asp?id=1837&cat=biografiasuelta

 

 

Y he aquí una página muy bonita sobre Kalidasa, con el poema de la nube hermosamente ilustrado:

http://redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/act_permanentes/faro/la%20nube%20mensajera/sesion1.htm

 

 

Poco sobre su persona en:

http://es.wikipedia.org/wiki/Kalidasa

In English there is much more in the above Wikipedia page, clicking on English; and still more in:

http://www.cs.colostate.edu/~malaiya/kalidas.html

If you have the Encyclopaedia Britannica, there is a lot to read in it over this poet, too.

 

 

1b – “Kumarasambhavam

This very interesting web page informs you about the poem and its translation, word by word:

http://www.geocities.com/desirajuhrao/ks/sarga1/ks_1_frame.htm

 

 

 

 

2 – Shiva

Más sobre Shiva en: http://es.wikipedia.org/wiki/Shiva

More upon Shiva in: http://en.wikipedia.org/wiki/Shiva

 

 

199

3 – Brahma

Lea más sobre Brahma en: http://es.wikipedia.org/wiki/Brahm%C4%81

Read more about Brahma in http://en.wikipedia.org/wiki/Brahma

 

 

 

4 – Vishnú

Más sobre Vishnú en http://es.wikipedia.org/wiki/Vishn%C3%BA

More about Vishnú in: http://en.wikipedia.org/wiki/Vishnu

 

 

 

5 – Basavanna / Basaveshwara

 

More about Basaveshwara in: http://en.wikipedia.org/wiki/Basavanna

 

Also in: http://bsoaa.org/basava_info.html

 

And writing his name in the Google search, you will find many pages more about him.

 

 

6 – Sangameshwara

 

 

 

7 – Vachanas

- In web page http://en.wikipedia.org/wiki/Vachanas, you will find more explanations about this kind of poetry.

- In this other one, you have still more and even some examples: http://www.kamat.com/kalranga/kar/literature/history4.htm

 

 

 

 

 

Foto tomada en la India, en abril 2007, por Malén Cirerol

Photo taken in India by Malén Cirerol, in April 2007

 

Basavanna pudo inspirarse en esta naturaleza virgen

 

This Indian wild nature may have inspired Basavanna

 

 

 

 

BASAVANNA

and the Lord of the found rivers

 

“The virgin Parvati, daughter of Himalaya, king of the mountain, retired to the high hills to practise very severe austerities. A tyrannical titan called Taraka usurped the world government and according to prophesy; only a son of High God Shiva could defeat him. Nevertheless, Shiva was the model god for yoga: isolated, solitary, submerged into meditation. It was impossible that Shiva would be interested in begetting a son.

 

Parvati decided to change the world situation competing with Shiva in meditation. Isolated, solitary, submerged into her soul, she also fasted; nude under the burning sun, increasing the heat by making four sideline fires in the four cardinal points.

 

The beautiful body turned into a fragile bone structure, the skin became parchment-like and stiff. She had long plaited hair. Her sweet liquid eyes seethed.

 

Some day, a young Brahmin arrived and asked why a so beautiful person had to destroy her with such a torture.

 

“My desire is Shiva, the Supreme Object -- she answered --. Shiva is a god of solitude and inalterable concentration. I practise these austerities to get him out from his state of equilibrium and draw him to my fullness of love”.

 

“Shiva – said the young man – is a god of destruction; Shiva is a god of world annihilation. What delights Shiva is to meditate in crematoriums among corps’ smoke; there he contemplates death putrefaction and that get on with his devastating heart; Shiva’s garlands are living serpents. Shiva is a beggar and furthermore, nobody knows about his birth”.

 

The virgin said: “He is above the spirit of those that are like you. He is poor, but he is the source of richness; he is terrifying, but he is the graciousness supplier; he may at will wear serpent or gem garlands.

How he may have born when he is the creator of the non- created !  Shiva is my love”.

 

The young man took out his disguise; he was Shiva.

 

Kalidasa (1), Kumarasambhavam (1 b)

 

 

 

Into the trinity of Hindu gods, Shiva is the destructor, Brahma the creator and Vishnu the preserver. Shiva symbolizes auspices and prosperity, his occupation is to fuse and desintegrate the Universe; on each phase of his movements, there is an alternation of contrary effects that appear or substitute to themselves; each displacement of him is creation and devastation...

 

To this venerable deity, Basavanna consecrated his life. He was a profound thinker, social reformer, saint poet and religious master.

 

...What we know about his life comes from many different sources.

Some anecdotes are very close to deification and mythical stories, but all of them referred to a spiritual fight, to the efforts he made in order to acquire a certain discipline, and to the transcendence of his teaching.

 

Basavanna was born in a little village from Bijapur district, called Bagewadi, in Karnataka (South of India); his parents, Madarasa and Madalambike, were very pious and profoundly religious.

 

The legend says that a certain night, Madalambike had a marvellous dream:  Nandi,  the bull  on which Shiva arrived to this world, came near the couple’s house, and the place before him burst into light, the brightness spread far beyond doors and windows and all was shining like gold. On the next morning, Madalambique told her dream to her husband, who interpreted it as an announcement.

 

Some time later, Madalambike gave birth to a male child. Madarasa wanted the guru of the village to see the boy, who, when he came to life, seemed to be involved in extreme beatitude.

 

The  guru  took  the child in his arms and impregnated his brow with vibhuti, the newborn opened his eyes and when the saint tied the linga around his neck, he began to smile. Then the guru said: by the grace of god Shiva, a great man is born who will provide dharma in the world and fight for the good of the entire humanity. Call him Basava...

 

The time going, Basava was affectionately called Basavanna (older brother).

He was born in Bagewadi, on the year 1131 AC.

 

Basavanna gained the admiration of his whole people because of his kindness and intelligence. Still being adolescent, he used to question the learning of his masters, because bound to traditional and concerted methods... His asking exceeded the established framework; and following this way, he forged an independent and complex thought.

 

Running the time, his questioning tackled other aspects, religious and social ones: the inequalities in the caste system, the creation of new gods, the subjection to traditional patterns, and the slavery of the thought... ...

 

Wishing to obtain a greater learning, he left his home when he was sixteen years old and went to Kudalasangama, a saint place  where  both river Krishna and Malapahari converge,   in order to continue studying near his village spiritual guide, who was taking care of god Sangameshwara’s temple and teaching in a Gurukula (school).

 

His dedication to the study, modesty and generosity made him gain the affection of everybody.

 

The years were passing with Basavanna learning the whole branches of wisdom, excelling in all matters, growing up intellectually and spiritually.

 

Baladeva, minister in Kalyana city, heard about the young man prodigious gifts and enormous progress in knowledge.

 

Kalyana was the capital of the reign of Chalukya, governed by Bijjala, sovereign from the Kalachurya dynasty.

 

Baladeva believed in the importance of such a brillant man as Basavanna having a place in the Bijjala court, because he argued that the reign prosperity and fame would encrease.

He also thought that the marvellous young man would be the better spouse for his daughter.

 

With such purposes he arrived in Kudalasangama and communicates them to the guru, for whom he had much admiration and respect.

 

When Basavanna knew about these offers, he meditated the convenience widely and finally rejected them, thinking they could impede him to reach his ideal.

 

Nevertheless, his master advised him to accept the proposals, and as he was confident in the will of God, and also to obbey the guru, he finishes by consenting.

 

On the year 1155, Basavanna set out for Kalyana city. There he began to work as a minor official in the Estate of the king of Bijjala.

 

Very soon, the king began to admire his acute mind and administrating  capacity.   The  disclosure  of  a  secret  key  by Basavanna,  made possible  the discovery of a hidden treasure, causing an enormous abundance in the reign. Bijjala, fully satisfied, made Basavanna Chancellor of the Exchequer.

 

And some time after, he married Gangambike, Baladeva’s daughter; and Neelambike, adopted sister of the king. His prosperity grew, and also the influence he had in the reign. Meanwhile, some courtiers began conspiring against him... In those times, religion and social life were enduring a very serious crisis. With the proposal to obtain equality for everybody, recovering a way for the virtual life, Basavanna created a new spiritual institution with democratic funda-ments, which he called “Anubhava Mantapa”.

 

In its core there were no difference of caste nor discrimination towards women and men; all what there was done, was to awake the spirit and reject rituals without sense. It was only required a pious character and an unconditional submission to devout activities.

 

The Anubhava Mantapa became very soon popular. Devout persons from Karnataka and other places in India began to arrive in Kalyana.

 

In this ambient of peace and absorption, Basavanna could develop his religious ideas that were in contrast with Indian orthodoxy. He could also create his best poems “vachanas”, a sort of epigram praising the virtues of god Shiva and reflecting the poet adoration to the deity. They are “bhakti” works.

 

These poems, resembling the Christian psalm and hymns, were written in Kannada, a Dravidian language that together with Tamil, Malayalam and Telegu, expanded a fecund and genuine literature. The works are from Buddhist inspiration and correspond to the period called “Middle Kannada”. They had an influence in India during the XII and XVI centuries...

A bowl is not made from different metal

than the one of the mirror.

Bowl and mirror are from the same metal.

Giving back the light

converts us into mirrors.

 

Aware of it, one belongs to God

Unaware, a simple human one is.

Venerate God but never forget

the Lord of the found rivers.

 

Basavanna gives to Shiva the vocative of “Lord of the found rivers”, perhaps because he didn’t find the appropriate word to define the aspects of a recondite god, of imprecise personality and symbolizing all ambiguities.

 

... The prestige of Basavanna grew up in the court because of his wisdom and piety; but also his enemy’s conspiracy was growing, aside. Those, to discredit the poet, told the king that Basavanna took money from his treasury to feed the majority of his followers, called Virasaivas or Lingayats (Shiva devotes). Nevertheless, the saint poet could explain the situation, convincing Bijjala with conclusive proofs, that the feeding of his disciples was covered by what they obtained through their own work. When Baladeva died, Basavanna took his place in the court. His adversaries’ zeal was encreasing without measure and for an unfortunate circumstance; they could reach a dishonourable victory.

 

When the saint admitted the marriage between Brahmin’s daughter, Madhuvarasa, and the son of Haralayya, who belong to a lower caste; the rage of the orthodox group burned up into a violent protest against the union. Their argument was that the religious system was injured by Basavanna; and as the king has the duty to maintain and protect traditional religious customs, they demanded from Bijjala the most severe punishment for those who infringe the sacred laws.

 

The pressure used by the Orthodoxies made the king to condemn the couple to die; Then, Basavanna considered Kalyana had turned into an impure place to live; and, for this motive, he dismissed from his ministry, overwhelmed with the burst of violence. The poet, follower of the “ahimsa”, could not bear such a cruelty...

 

Basavanna’s poetry, like all other religious works, goes beyond literature... Like his life, dedicated to devotion and to his brothers’ spiritual awaken.

 

His words are innovations, prayers, requests, a communion attempt with what is sacred.

Lighted and elevated, lofty as the air; mixed into the ink of the infinite. Daughters of the light, scattered fleeing stars’ seeds with a certain incandescent purity that may be invented by the eyes.

Body that flows, unties and ties the whole of its brilliance.

Ritual dance, without end, upon wind burst fire, upon the snow bursting into flames.

Dream, in which a river overflows the shell of the earth, runs over the sounds and stops among the silences.

Bowl pouring heaven over the whole emptiness... meanwhile a new morning dawns in the world.

 

... Dissociated from king Bijjala’s court, Basavanna returned to Kudalasangama. There, he spends the rest of his life praying and meditating.

 

He died in the year 1167 of our Christian era.

 

Author: Héctor Rico

English version by Mariette Cirerol

 

 

 

 

Glossary

 

Ahimsa = No violence. Compassion for the whole living creatures

Bhakti = Faith, love and devotion to God

Brahmin = Belonging to the more elevated Indian caste

Dharma = Duty, ethical elevated behaviour

Guru = Spiritual master

Linga = Ornament or talisman testifying the faith in Shiva

Vibhuti = Sacred ashes

 

 

 

For bibliography, illustrations and editor’s notes, please go back to the end of the original Spanish version.

 

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